همایش بینالمللی
آیین رونمایی از طرح همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)»
آیین رونمایی از طرح اولین همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)» در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد.
آیین رونمایی از طرح اولین همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)»، با حضور دکتر فاطمه طباطبایی، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و همچنین نمایندگانی از پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و انجمن علمی مطالعات صلح ایران، در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد.
سلطانی، مشاور امور بانوان رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، طی سخنانی در این مراسم با تأکید بر اینکه لازم است در جهت تبیین دیدگاه رفیع امام نسبت به بانوان قدم برداریم، گفت: حضرت امام چنین جایگاهی برای بانوان قائل هستند که در مورد انسانسازی نقش بانوان را با قرآن کریم همسان میدانند و میفرمایند همان طور که قرآن کریم انسانساز است، بانوان هم انسانساز هستند. در جای دیگر میفرمایند یک جامعه در صورتی به سعادت و رستگاری دست پیدا میکند که بانوان آن جامعه در این مسیر باشند؛ و هیچ جامعهای به انحطاط کشیده نمیشود مگر اینکه بانوان نقش درست خودشان را ایفا نکنند.
وی افزود: وقتی که چنین جایگاهی را در فرمایشات حضرت امام در مورد بانوان میبینیم، لازم است که هم در جهت تبیین بیشتر این جایگاه و فراهم ساختن مقدمات لازم بپردازیم، برای اینکه خانمها بتوانند بیش از پیش به نقش حقیقی خودشان بپردازند و جایگاه خودشان را متذکر شوند و هم اینکه بتوانند کارآمدی بیشتری برای جامعه داشته باشند.
سلطانی اظهار داشت: در راستای رسیدن به همین هدف، ما در صدد آن بر آمدیم که همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)» را برگزار کنیم. ان شاء الله همایش اصلی که در آذر ماه برگزار خواهد شد، دارای چهار پیشهمایش است. اولین پیشهمایش در شهریور ماه خواهد بود و ان شاء الله هر ماه یک پیشهمایش خواهیم داشت. به برگزیدگان آثاری که برای ما ارسال میشود و به داوری خواهد رسید، جوایزی اهدا میشود.
نیلوفر چینیچیان، دبیر علمی همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)»، نیز در این مراسم گفت: بی شک زنان در روند تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران، بالأخص در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، به عنوان کنشگری فعال و فاعلی مؤثر در فرآیند تحولات اجتماعی و سیاسی مطرح شدهاند.
وی تصریح کرد: حضور زنان در فرآیند پیروزی انقلاب و پس از آن جنگ و دفاع مقدس و تا امروز، به شکلی پایدار و مستمر ادامه داشته و این استمرار و پویایی بی شک مدیون اندیشههای رهاییبخش بنیانگذار انقلاب است. ایشان نشان دادند که حضور اجتماعی و سیاسی زن نه تنها با دین و سنت سازگار است، بلکه به تعالی جامعه و عدالت اجتماعی کمک میکند.
چینیچیان ادامه داد: هرچند که تا امروز ما شاهد پیشرفتهای چشمگیری در حوزههای مختلف از بانوان این مرز و بوم بودهایم، لیکن کاستیها و چالشهایی نیز در این زمینه دیده میشود و طبعیتا اگر نخواهیم به آن بپردازیم، در آینده شاهد پیامدهایی چون کاهش پیوند نسلها با ارزشهای هویتی، ایجاد گسست میان تحولات اجتماعی و سنتها و تضعیف ظرفیت زنان در ایفای نقش متعادل و پایدار جامعه خواهیم بود.
وی یادآور شد: از منظر هرمونتیک اندیشه امام درباره زن، یک متن زنده است؛ متنی که معنا و کارکرد آن در پرتو بازخوانی، واکاوی و بازتعریف تاریخی و گفتوگو با نیازهای معاصر روشن میشود. در واقع این همایش تنها در پی پاسخ به این پرسش نیست که تحقق آرمانها و اندیشههای امام آن گونه که باید و شاید مسیر خودش را طی نکرده است. درست است که این یکی از دغدغهها و کاستیها است؛ ولی هدف اصلی همایش این است که برای نقد علمی، بازاندیشی فلسفی و گفتوگوی بینالمللی درباره جایگاه زن مسلمان، با هدف ایجاد افق مشترک میان میراث فکری انقلاب اسلامی و چالشهای معاصر زنان پوششی باشد.
دبیر علمی همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)»، افزود: ضرورتهای برگزاری همایش را در چند بُعد «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی و پژوهشی»، «سیاسی و حقوقی»، «بینالمللی و بین فرهنگی» و «تربیتی و خانوادگی» تعریف کردهایم که البته ذیل هرکدام از آنها ضرورتهای فرعی تعریف شده و محورهای همایش بر مبنای این ضرورتها شکل گرفته است. اهداف همایش هم در چند قسمت کاربردی، راهبردی، ملی، منطقهای و بینالمللی تعریف شده است. مانند ضرورتها ذیل هر کدام از این اهداف محورهایی مشخص شده که نهایتا محورهای اصلی همایش را شکل دادهاند.
وی در خصوص جامعه هدف این همایش نیز گفت: توصیه خانم دکتر فاطمه طباطبایی راهنمای مسیر بود که جامعه هدف همایش میتواند گسترده باشد. به هر حال نوع جامعهای که من و امثال من با آن طرف هستیم، صحبت از همایش بینالمللی که به میان میآید، طیف دانشگاهی را در نظر میگیریم. خانم دکتر فرمودند ما در پی این هستیم که اندیشههایی را واکاوی و بازتعریف کنیم که چند بعدی هستند و نه تنها برای زنان ایران، بلکه قرار است برای زنان جهان کارآمد باشد و شما ابعادش را از مقاله و دانشگاه گستردهتر کنید.
چینیچیان با تأکید بر اینکه جامعه هنری، فرهنگی، پزشکی و در واقع تمام اقشار جامعه باید با این مسیر آشنا شوند، اظهار داشت: جامعه هدف این همایش تفاوت بنیادینی با بقیه همایشهای بینالمللی دارد. جامعه هدف را اساتید و پژوهشگران دانشگاهی، دانشجویان، هنرمندان و فعالان فرهنگی، فقها و علمای حوزه، سیاستگذاران و قانونگذاران، فعالان بینالمللی حوزه زنان مسلمان، مراکز فرهنگی و رسانهای، سازمانهای مردم نهاد، مدیران اجرایی تعریف شده است.
وی افزود: همایش 25 محور علمی از جمله فقه، فلسفه، دین، خانواده، هنر، آموزش و پرورش، ورزش، محیط زیست، فناوری و نوآوری دارد؛ که با برگزاری پنلهای تخصصی بینالمللی و نشستهای علمی با حضور اندیشمندان مسلمان، تولید محتواهای چند رسانهای و تسهیل گفتوگوهای بین فرهنگی میکوشد الگوی زن مسلمان را به طور علمی، مستند و کاربردی بازبینی کند و زمینهساز همکاریهای علمی و فرهنگی پایدار شود.
دبیر علمی همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)»، تأکید کرد: همایش فرصتی برای گفتوگوی علمی، انتقادی و بینالمللی درباره جایگاه زن مسلمان و بازخوانی زنده اندیشه بنیانگذار انقلاب است. ما میخواهیم با جمعآوری پژوهشها، تحلیلهای بین رشتهای و تجربیات عملی افقهای تازهای برای مشارکت فعال و متعادل زنان در جامعه ایران و جهان اسلام ایجاد کنیم و مسیر تحقق، کرامت و توسعه پایدار را در این راستا هموار کنیم.
وی افزود: بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی در فرآیند برگزاری این همایش و نیز در تداوم آن، حمایت و همراهی خود را اعلام کردهاند؛ که این امر برای ما نویدبخش افقی روشن در مسیر پژوهش و همکاریهای علمی آینده است.
معصومینژاد، نیز در این مراسم در مقالهای با عنوان «از حاشیه به متن؛ بررسی جایگاه زن در ادبیات داستانی در پرتو اندیشه امام خمینی(س)»، گفت: در تاریخ معاصر ما برای بررسی جایگاه زن باید به دو مقطع زمانی قبل و بعد از انقلاب توجه کنیم. این ضرورت هم از ارتباط دو سویه بین انقلاب و ادبیات شکل میگیرد. ادبیاتها میتوانند به عنوان تسهیلگر و نیروی محرکه جریان انقلاب قلمداد شوند.
وی افزود: دریچه ورود من به این بحث «جایگاه زن در ادبیات داستانی» است. برای ورود به بحث و پاسخ به سؤال و دغدغه اصلی خودم که منجر به نگارش مقاله و کار پژوهشی در این زمینه شده، این است که زن در ادبیات داستانی فضای بعد از انقلاب در پرتو اندیشه امام چه جایگاهی پیدا کرده است؟ در فضای قبل از انقلاب ما با زنی منفعل، در حاشیه، بدون اثرگذاری در حوزه خانواده و اجتماع مواجه هستیم و حتی در عرصه فردی او هیچ رگهای از تکامل و پیشرفت را نمیبینیم.
معصومینژاد با اشاره به اینکه رهبر انقلاب یک فرد روحانی، متدیّن و دارای اندیشههای والا است، یادآور شد: حضرت امام تلاش میکند هویت زن را که به نظر من برای سالهای متمادی زیر خلوارها خاکستر بوده، از دل این خلوارها خاکستر بیرون بکشد و چهره جدیدی از زن مسلمان ایرانی ارائه بدهد؛ زنی که میگویند صلاح و فساد و رشد جامعه به این زن بر میگردد. شاهد اثبات این ادعا و پذیرش آن از طرف جامعه حرکتهای منتج به انقلاب اسلامی است. حضور زنان در حرکتهای اجتماعی و جنگ را داریم. بعد از جنگ حضور زنان در عرصههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ادبی نشان از لبیک جامعه و پذیرش آن نگاه متعالی در بدنه جامعه است؛ البته بازوان اجرایی هم بی تأثیر نبودند.
وی افزود: به نظر من این اندیشه عملیاتی شد؛ وقتی با فضای قبل از انقلاب در ابعاد مختلف مقایسه میکنیم. دهه 70 اوج ورود زنان به ادبیات داستانی است و شکوفایی را در این عرصه میبینیم. طبق آمار خانه کتاب در دهه 70 با حضور چشمگیر زنان، هم کیفی و هم کمی، مواجه میشویم و به نظر تحول شگرفی اتفاق افتاده است. فرضیه من در این مقاله هم این است که با وقوع انقلاب اسلامی با ارتقاء جایگاه زن مواجه هستیم و حضور حرفهای زنان در عرصه ادبیات را داریم. زن از آن نقش منفعل و در حاشیه تبدیل به یک نقش مؤثر و دارای فکر و اندیشه میشود.
منصور انصاری، معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: مسأله زنان در اندیشه اسلام، تا حد زیادی بر میگردد به نسبتی که امام، فقه، عرفان و فلسفه دارد و با کمال شجاعت میتوانم بگویم خود امام وقتی که در حوزه بود، بخش عمده کارشان مبارزه و مواجهه با سنت بود. به نظرم ما به مرور زمان این بخش را فراموش کردهایم که هرچند امام در حوزه بود، ولی بخشی از مبارزاتش با حوزه و فقه سنتی بود.
وی افزود: همچنان بخشی از مسائل زنان درگیر با فقه سنتی است و ما اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم، شبیه نسبتی امام که با فلسفه، فقه و عرفان دارد، خیلی دنبال عوامل بیرونی نرویم. یعنی مثلا خیلی خودمان را درگیر نقد فمینیسم غربی و زن غربی نکنیم و این شجاعت را داشته باشیم که با سنت خودمان درگیر شویم. من فکر میکنم از نقد سنت نترسیم؛ امام به هیچ وجه فقیه سنتی نیست. یعنی اگر امام را در فقه سنتی قرار بدهیم، نمیتوانیم خیلی از چیزها را در بیاوریم.
انصاری تأکید کرد: اگر از فقه نواندیشانه بگوییم یا فقهی که با دنیای مدرن سازگاری دارد، یک بخشی را باید به میراث فقهی خودمان برگردیم و اگر بخواهیم رسالت یا شجاعت امام را ببینیم، باید آنجایی برویم که با سنت درگیر میشود. امام کلمههای مختلفی به کار میبرد و حتی وقتی میگوید «اسلام آمریکایی»، به نظر من اشارهاش به اسلامی نیست که آمریکا دارد ترویج میدهد؛ در واقع اسلامی که رویکرد سنتی دارد هم میتواند اسلام آمریکایی باشد.
قدیر نصری، رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، نیز در این مراسم گفت: من از دو کلمه «متعارف» در مقابل «متمایز» اسم میبرم. همایشهای متعارف همان همایشهایی است که شاید روزانه هزاران مورد در دنیا برگزار میشود و تا حالا در ایران هم همین بوده است. بر خلاف قبل که واقعا پول خرج میکردیم و مخاطب هم داشتیم، الآن مخاطب میگوید به چه دلیلی من در هوای گرم بیایم و حرفهای تکراری بشنوم؟! به خصوص که صداوسیما آنقدر از این حرفها زدهاند که خیلی تکراری شده است.
وی با تأکید بر اینکه کار متمایز دیگر از آن جنس نیست، افزود: اگر مخاطب ما زنان و افراد مؤثر روی زنان هستند، باید حرف دیگر و طور دیگری زد و واقعیتها را بیشتر توجه کرد. چون جامعه دیگر جامعه دهههای 60، 70 و 80 نیست و واقعا از دست رفته است. در تهران حدود 6900 کافه داریم و کافه هم نوعا جای عبادت که نیست؛ جای حشر و نشرهای عرفی است. باید حرفی بزنیم تا افرادی که در کافه هستند هم به کلیپ حرفهای ما گوش بدهند.
نصری تأکید کرد: این نسل و فضا طوری شده که بی حجاب از حکومت میترسد و با حجاب از جامعه میترسد. یعنی باید سخنی گفت و به سیره، سلوک و افکار حضرت امام متصل کرد که مشتری پیدا کند و گرنه به دیوار میزنیم و بر میگردد و به سر ما میخورد. مثلا از وقتی که خبر آمد کنسرت شجریان لغو شده، لشکری در فضای مجازی رو به روی هم قرار گرفتند؛ عدهای که مخالف هستند گفتند دیدید که نمیگذاریم مردم را با چیز دیگری مشغول کنید؟ آن طرفیها هم گفتند فعلا نمیتوانیم اجرا کنیم و روی دوش شهردار گذاشتند که لغو شود. میخواهم بگویم آدم بیطرفی مثل شجریان حرفی میزند و فضایی شکل میگیرد؛ همایش این طوری نیست که حرفی بزنیم و کرکره را پایین بکشیم.
وی افزود: همه میبینند و باید هنر و شهامت این را داشته باشیم که جنسی که آنجا عرضه کردهایم را کلیپ کنیم و به فضای مجازی بسپاریم و بگوییم امامی که ما از آن صحبت میکنیم این بود؛ بعدها یک چیزهایی گفتند که مثلا وقتی گفتند زنان میتوانند گواهینامه موتور سیکلت بگیرند یک عده خوشحال هستند؛ این که باید میگرفت، کسی که جلوی آن ایستاده بود آدم زمانپریشی بوده است. این مقولات را باید به زبان علمی و هنری به سیره حضرت امام و آثار ایشان متصل کرد؛ که اینجا دیگر بحث فلسفی نیست، اهل فلسفه میدانند امام چه چیزی میگفت.
رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با تأکید بر اینکه همایش برگزار کردن همایش متمایز الآن خیلی جگر میخواهد، تصریح کرد: همه صبح تا شب همایش متعارف برگزار و آخرش هم از همدیگر تجلیل میکنند، عکس هم میگیرند و شب هم تلویزیون پخش میکند. اگر سخن متعارف باشد، نه تنها باعث روشنگری نمیشود، شاید باعث پسرفت هم بشود.
محمد مؤذن، دانشجوی مروج سیاسی دانشگاه محمد رسول الله(ص)، در مطلبی با عنوان «نسل جدید، بحران معنا و ارزشها، فروپاشی خانواده و راه نجات در پرتو اندیشههای امام خمینی(س) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران»، گفت: در دهههای اخیر متأسفانه نسل جدید با بحران معنا و ارزشها و چالشهای بنیادین در عرصه جامعه و خانواده روبرو شده است.
وی افزود: پرسش اصلی پژوهش بنده این است که آیا بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از جمهوری اسلامی ایران، ارزشها و شعارهای بنیادین انقلاب به ویژه در حوزه پوشش ایرانی – اسلامی تحقق پیدا کرده و تا چه اندازه نسل Z با آرمانهای پاک امام خمینی(س) و سیره عملی ایشان همراه شده است؟ همچنین بررسی میشود که آیا ایران همچون برخی جوامع غربی در معرض فروپاشی خانواده قرار گرفته است؟
وی تأکید کرد: امام خمینی(س) روشنفکری حقیقی و آسیبشناسی توانا در عرصه چالشهای اجتماعی بودند که سالها جلوتر از زمان خودشان حرکت میکردند. نگاه ایشان به حجاب و پوشش مبتنی بر اسلام ناب و کاملا پویا بود؛ و همواره بر شرافت، حیثیت و آزادی زن تأکید بسیاری داشتند. ایشان نفی نگاه ابزاری به زن و تأکید بر برابری جنسیتی در انتخاب سرنوشت و فعالیتهای فردی را از اصول بنیادی خودشان میدانستند. من به عنوان یک نسل جدید افتخار میکنم به امام خمینی(س) بابت این اتفاق خیلی بزرگ؛ بازگرداندن حجاب به جامعه پس از سالها کشف حجاب از اقدامات بیسابقه امام خمینی(س) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری تنها امام خمینی(س) جرأت و توان چنین کاری را داشتند.
مؤذن افزود: هدف از این پژوهش این است که ما نشان بدهیم چگونه بازخوانی اندیشه، رفتار و گفتمان امام خمینی(س) در حوزه حجاب و ارزشهای دینی میتواند در شرایط فعلی جامعه ایران کاملا الهامبخش باشد و نقش بسیار مؤثر در تحکیم فرهنگ دینی و اخلاقی را به امید پروردگار ایفا کند.
بهمن مشکینی، معاون پژوهش، آموزش و برنامهریزی راهبردی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: مؤسسه دنبال این است که امام امروز و امام فردا را به عنوان یکی از راهبردهای خودش به منصه ظهور در بیاورد. باید کلیگویی را کنار بگذاریم و برای مقاله نوشتن باید یک موضوع خاص را جلو برد. شمارگان رمانهایی که خانمها در ایران نوشتهاند میتواند یکی از خاستگاههایی باشد که شما نشان بدهید چه اتفاقی افتاده است. شما میدانید که شمارگان برخی کارهایی که خانمها انجام دادهاند به چندین نوبت چاپ و شمارگان بالای 200 هزار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اوج ادبیات داستانی خودش را در سینما نشان میدهد، افزود: اگر به سراغ بحث سینماگران مؤلف بیایید، آن وقت این ادبیات داستانی خودش را در جریان سینمای مؤلف نشان میدهد. آثاری که بیشترین فروش را در گیشههای سینما داشته و کارهایی که توانسته پر بسامد و حتی نقلهایی از آن بشود، میتواند محل بحث شما باشد.
مشکینی تأکید کرد: درست است که ما نمیخواهیم در مقام سیاستگذاری کار کنیم، اما هر مقاله به یک بسته سیاستی تبدیل شود در اینکه ما متناظر با اندیشه امام و اتفاقی که در این 47 سال افتاده، امروز در کجا ایستادهایم و به کجا میتوانیم برویم. یعنی مثلا بگویید چقدر میتوانیم از توان بانوان استفاده کنیم برای اینکه موضوع جنگ را سر دست بگیریم. در هر صورت از یک زاویه نمیتوانیم به امام نگاه کنیم. امام هم مثل پدران خودش به عنوان امامان معصوم(س)، چند وجهی است؛ اگر بخواهیم این چند وجهی را در یک بُعد بیاوریم، اشتباه است.
وی اظهار داشت: بالأخره یکی از دغدغههای امام بحث جهاد، جنگ و دفاع بوده است. امروز به جرأت عرض میکنم که دیگر کسی نمیتواند با زنان ما در بحث ادبیات داستانی جنگ همآورد داشته باشد؛ در موضوعات دیگر هم همین طور است. در بحثهای حقوقی، ناشی از مباحث امام، چه مطالبی در کشور مطرح شده است؟ بحث ارث عرصه و اعیان زن را میبینید که ادامه پیدا کرده و یک دغدغه سالیان دور زنان این سرزمین حل شده است. مسائل حضانت حل شده است. امروز به عنوان یک پروژه اجرایی در کشور بحث «دیات» حل شده است.
معاون پژوهش، آموزش و برنامهریزی راهبردی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، گفت: آیا ما در نظام حقوقی ماجرای زن در جمهوری اسلامی نمیتوانیم ابداعات دیگر داشته باشیم؟! حضرت امام پیش از پیروزی انقلاب تنها مرجعی بودند که رانندگی زن را جایز شمردند؛ همان موقع تعدادی از مراجع حرام میدانستند. این نشان میدهد که امروز هم میتواند اتفاقات جدیدی بیفتد. باید مقالاتی که در اینجا کار میشود را به این نقطه برسانیم که در چه موضوعات دیگری میتوانیم وارد شویم؟ هیچگاه در تاریخ ایران جایگاه امروز ورزش زنان را نداشتهایم؛ و امام راه این را باز کردند.
رونمایی طرح اولین همایش بین المللی تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشه های امام خمینی (س)
به گزارش خبرنگار جماران، امیر عظیمی، مدیر گروه جامعهشناسی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: انگیزه و پشتکار قوی در این تیم وجود دارد و قطعا همایشی که شروع کردهاند به نتایج خوبی خواهد رسید. ولی حتما مشارکت جامعه دانشگاهی جذب شود و از طریق وزارت علوم همه دانشگاهها را درگیر این همایش کنید. نکته بعدی مراجعه و شناسایی افرادی است که در این حوزه کار کردهاند و تخصص دارند؛ باید مراجعه کنید و بتوانید از آن افراد مقالات خوبی را بگیرید.
بهبود سئو سایت با افزایش ترافیک از گوگل
تبلیغ
بهبود سئو سایت با افزایش ترافیک از گوگل
ثبت سفارش
yn-ad
وی افزود: یک بحث دیگر هم این است که اگر بخواهیم بعد عملیاتی و غیر شعاری اجرا شود، مستلزم داشتن یک شورای سیاستگذاری و علمی است که مدام بتواند همایش را راهنمایی و مدیریت کند. نکته دیگر اینکه اگر بخواهیم کار غیر شعاری و عملیاتی انجام بدهیم، به نظر من باید موضوع را محدود کرد. خود من راجع به نقش و جایگاه زنان در سینمای قبل و بعد از انقلاب خیلی کار کردهام و نشان دادهام که در همه دورههای بعد از انقلاب اسلامی نسبت به دوره پهلوی، حضور زنان به عنوان کارگردان، تهیه کننده و بازیگر بسیار پررنگتر بوده است؛ در حوزه ادبیات و موسیقی هم همین است.
محمدحسین واحدی، دانشجوی کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در مطلبی با عنوان «نقش زنان از نظر استراتژیک در امور نظامی و اندیشههای امام خمینی(س)»، گفت: شما در اندیشههای سلفیگری مشاهده میکنید که زن وقتی میخواهد به جامعه برود یک مرد را همراهش میفرستند، ولی ما در اندیشههای امام چنین چیزی نداریم. در اندیشههای امام معتقد هستند که مرد از دامن زن به معراج میرود. ما در انقلاب اسلامی از طریق همین اندیشههای اسلامی مشاهده میکنیم که زنان ایران علاوه بر امور خانه، در جنگ هم نقش اساسی داشتند و از رزمندهها پشتیبانی میکردند.
وی با اشاره به اینکه اندیشههای امام از اندیشههای اسلامی نشأت میگیرد، تصریح کرد: هدف ما این است که جامعهای را طبق اندیشههای امام به وجود بیاوریم که زنها در کنار مردها علاوه بر حفظ حجاب و شئون اسلامی بتوانند به تربیت فرزندان و حتی کارهای نظامی هم بپردازند. یعنی این تحقیق هم به نوعی نظامی است و هم اندیشههای امام را در بر دارد.
جواد رنجبر، نایب رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران، نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: ما یک سری آشفتگی در صورتبندی مفاهیم حوزه زنان داریم و این باعث میشود که مطلب به درستی تبیین و صورتبندی نشود. حالا که قرار است همایش در مورد اندیشههای امام باشد، یکی از چیزهایی که من خیلی دیدهام در جاهای مختلف مطرح میشود این است که امام روشنفکر و مصلح است. هر فردی میتواند ابعاد مختلف داشته باشد اما اهمیت موضوع در این است که ایشان یک فقیه و مرجع تقلید بودهاند.
وی تأکید کرد: اهمیت اندیشه ایشان در موضوع زنان میتواند در بخش فقهی باشد؛ مخاطبش هم میتواند افراد متدیّن جامعه و اهل دین باشد. الآن هم شاید دیر نشده که اندیشه امام را بگیرند و ادامه بدهند. گاهی ما در همایشها برای اینکه مطلب را برسانیم دچار یک سری اغراقها میشویم. نقش زنان پیشینی و بسیار قوی است و در خود فرهنگ ملی هم هست. اما مهم است که با روششناسی دقیق مشخص شود که چه اتفاقی افتاده و تأثیرات اندیشه امام چه بوده است.
یگانه مرادی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهر قدس، نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: امروزه میبینیم که چقدر زنان ظرفیت دارند و مسائل حقوقی و بسیاری از مسائلی مثل حضور زنان در ورزش تا حدودی حل شده اما متأسفانه در قسمتهای حاشیهای حتی استان تهران شاهد اتفاقاتی مثل خودکشی بانوان هستیم که متأسفانه طبق آماری که ما داریم، خودکشیها به مقاطع ابتدایی هم رسیده است. یعنی ما شاهد خودکشی دانشآموزان دختر هستیم. متأسفانه سن سقط جنین و اعتیاد بانوان هم به شدت پایین آمده است.
وی تصریح کرد: شاید نزدیک به 30 سال پیش اعتیاد بانوان به این شکل که ما شاهدش هستیم، خیلی ملموس نبود، اما متأسفانه شاهد این مسائل هستیم. همان طور که در مورد ظرفیتها، ادبیات داستانی و خیلی مسائل دیگر صحبت شد، بهتر است که یک مقدار به آسیبها هم توجه داشته باشیم و بتوانیم مباحث نظری را به مسائل اجرایی متصل کنیم.