خانم سلطانی، مشاور امور بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در گفتگویی اختصاصی با بخش رسانه و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل مطرح کرد؛

"بزرگ ترین هدیه امام خمینی(س) به بانوان ما، بازگرداندن هویت اصلی شان به آنها بود"

چندی است که دفتر امور زنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) دایر شده و در طول این مدت برنامه های متعددی را مدیریت و راهبری کرده است. خبر تشکیل مجمع "دختران روح الله" بهانه ای شد تا گفتگویی را با مدیریت محترم این حوزه ترتیب دهیم؛

لطفا خودتان را معرفی فرمایید و هدف از تشکیل دفتر امور بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) را بیان فرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. مقدمتا خجسته ایام چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک و سالروز رحلت بانوی شکیبایی و تقوا، حضرت زینب کبری(س) را تسلیت عرض می کنم. 

بنده سلطانی هستم و به عنوان مشاور امور بانوان در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در حال خدمت هستم. هدف ما از تشکیل این دفتر در موسسه، ترویج اندیشه حضرت امام(س) درباره بانوان و تلاش برای نهادینه کردن ارزش های والای انسانی آنها، مبتنی بر این اندیشه های ماناست؛ نسل جدید دختران و بانوان جامعه امروزی که هیچ گاه حضور حضرت امام(س) را درک نکرده و از آن  بی بهره بوده اند، طبعا با دیدگاه های ایشان آشنایی کافی ندارند و به نظر من انتقال این تفکر و اندیشه و نوع نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به این قشر تاثیرگذار در جامعه، مهم ترین کار امروز ماست؛ چراکه می بایست دخترانمان را هر چه بیشتر با اندیشه امام(س) درخصوص بانوان و جایگاه آنها آشنا کنیم. هدف ما از فعالیت در حوزه امور بانوان همین است...

درخصوص فعالیت های صورت گرفته و برنامه های پیش روی دفتر امور بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برایمان بگویید؟ 

تاکنون که حدود یک سال هست از تشکیل این دفتر می گذرد، همایش هایی نظیر "گردهمایی بزرگ دختران روح الله" برگزار شده است. خردادماه گذشته جمعی از دختران ایران زمین که همه دختران حضرت روح الله محسوب می شوند، در روز ولادت باسعادت بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(س) در جوار حرم مطهر حضرت امام(س) گردهم آمدند و برنامه ای را داشتند. پس از این اجتماع عظیم درصدد تدارک تشکیل مجمعی به نام "مجمع دختران روح الله" برآمدیم که متشکل از همه بانوانی است که رهروی حضرت امام(س) هستند و به ایشان تعلق خاطر دارند... هدف ما از تشکیل چنین جمعی، گسترش و ترویج اندیشه امام(س) درخصوص جایگاه واقعی زنان است و علاقمندان در ایران و سایر نقاط جهان می توانند از طریق سامانه طراحی شده به نشانی http://www.imam-khomeini.ir/fa/page/292/ در این مجمع عضو شوند.

از دیگر برنامه هایی که در ماه های پایانی سال 1401 در دستور کار دفتر امور بانوان موسسه است، تهیه و تدوین برنامه تلویزیونی "امام زنان" با محوریت دیدگاه های حضرت امام(س) است و میهمانان مدعو ضمن بحث و تبادل نظر، به سئوالات و احیانا شبهات بانوان عزیز در حوزه های مرتبط با اندیشه حضرت امام(س) پاسخ خواهند داد. طبق توافق بعمل آمده با سازمان صدا و سیما، این برنامه در اسفند ماه ضبط و روی آنتن خواهد رفت. 

البته ما برنامه های تفریحی و گردشی زیادی در نظر داریم و مانعی ندارد که علاوه بر بانوان ایرانی، بانوان خارجی و غیرایرانی که به حضرت امام(س) ارادت دارند، هم در این جمع حضور داشته باشند و  به "دختران روح الله" بپیوندند. باعث افتخار ماست در برنامه هایی که درنظر داریم، این عزیزان نیز همراه ما باشند. این یکی از برنامه های پیش روی ماست که انشالله پیگیری خواهیم کرد. 

در مورد دیدگاه های حضرت امام(س) نسبت به مشارکت بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی توضیحاتی بفرمایید؟

همانطور که در صحیفه امام(س) نیز ذکر شده، ایشان جایگاه والایی برای زن، چه در خانواده و چه در جامعه قائل بودند. تعبیرات جالب و تامل برانگیزی از ایشان نقل شده؛ نظیر اینکه "نقش زن در جامعه از نقش مردان والاتر است." و اینکه "زن تشکیل دهنده جامعه است." از این حیث که با تربیت فرزندان باعث شکل گیری جامعه می شود. امام خمینی(س) در جایی می فرمایند که "هدف انبیاء هم همین است که یک جامعه خوب تشکیل شود؛ جامعه ای که پایه گذار و اصلی ترین رکن آن خانواده  است و زن در راس آن می تواند نقش انسان سازی را ایفا کند." حضرت امام(س) موکدا شکل گیری نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون وجود و نقش زنان می دانند و تصریح می کنند که این پیروزی بیشتر مرهون بانوان است تا آقایان؛ چراکه بانوان عزیز ما در نقش مادر و همسر حامی و پشتوانه آقایان در طول مبارزه بودند و آنها را تشویق می کردند تا در این راه قدم بردارند، استقامت به خرج دهند تا جمهوری اسلامی به پیروزی برسد. حضرت امام(س) بارها در فرمایشاتشان به بانوان توصیه کردند که علاوه بر نقشی که در خانواده دارند، دوشادوش مردان در همه حوزه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نقش آفرین باشند و درصدد برطرف کردن مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، برآیند. ایشان مشارکت و حضور فعال بانوان با حفظ شئون اسلامی را از اهداف نظام جمهوری اسلامی می دانند. زیرا به باور ایشان زن با ارزش و جایگاهی که دارد، حتما باید در صحنه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هم مانند خانواده موثر باشد .

به نظر شما تهدیدها و فرصت هایی که امروزه دختران و زنان جامعه ما با آن مواجه هستند، کدامند؟

بدون شک بانوان ما در ایران بعد از پیروزی انقلاب، پیشرفت های چشمگیری داشته اند اما خصومت ورزی های هدفمند و مانع تراشی دشمنان کشور که همواره در پی ایجاد خلل در اراده بانوان بوده اند، بزرگترین تهدید زمانه ماست؛ در واقع می خواهند به بانوان ما بقبولانند که در ایران با محدودیت روبرو هستند و مانند زنان سایر کشورها آزادی ندارند و امثال این تعابیر که تبلیغات سوئی در پی دارد. 

اما این تهدید ها برای ما می تواند به فرصت تبدیل شود. بهتر بتوانیم دشمنان و اهداف آنها را بشناسیم و در راستای هدف اصلی خود که پیشرفت جامعه است، تلاش کنیم. در واقع این خود ماییم که باید با آگاهی،  خودباوری و خودکفایی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. ما می توانیم این پیام و آرمان حضرت امام(س) را به بانوان سایر کشورها هم منتقل کنیم که یک خانم با حفظ جایگاه و آزادی که خداوند متعال برای او تعریف کرده و قطعا ضامن جایگاه و شخصیت اوست، می تواند نقش پررنگ و موثری در همه عرصه ها داشته باشد. حضرت امام(س) دیدگاه دشمنان که سعی می کنند جایگاه بانوان را تنزل دهند، را تکرار موضع مردسالارانه شاه می داند؛ به تعبیر ایشان، شاه خانم ها را به شکل عروسک هایی در دست آقایان می خواست و تا این حد جایگاه آن ها را تنزل داد که وسیله و ابزار آقایان باشند؛ طوری که از خود شخصیت مستقلی نداشته باشند، نتوانند از خود فکر و ایده ای داشته باشند و در حل مشکلات، دخیل و موثر باشند. تکلیف ماست که این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و به جامعه جهانی ثابت کنیم که می توانیم با حفظ شئون اسلامی در همه عرصه ها، توانمند و موفق باشیم. 

به نظر شما بزرگ ترین هدیه ای که حضرت امام خمینی(س) به زنان ما دادند، چه بود؟

به عقیده بنده بزرگ ترین هدیه ای که حضرت امام(س) به بانوان ما دادند، بازگرداندن هویت اصلی زنان به آنها بود. ایشان با نگاه انسانی و اخلاقی که به زنان و جایگاه آنان در همه سطوح داشتند، آنها را به خودباوری رساندند. بانوان ما پس از انقلاب احساس شخصیت کردند و دریافتند که با ارتقای بعد فردی و اجتماعی شخصیت خود، تا چه اندازه می توانند مفید و موثر باشند. هدیه ارزشمند دیگری که حضرت امام(س) به بانوان ما دادند، همان بحث آزادی هست که همه جوامع به دنبال آن هستند. به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه پیشرویانه حضرت امام(س)، ما بانوان امروز این احساس را داریم که می توانیم بدون دغدغه در جامعه حضور داشته باشیم و با حفظ شئون و رعایت حجابی که ضامن امنیت و آرامش خاطر ماست، می توانیم به فعالیت های اجتماعی بپردازیم. انشالله بتوانیم در راستای اهداف این انقلاب گام برداریم و سعی کنیم جامعه را به سمت و سوی مدینه فاضله ای که آرمان حضرت امام(س) بود، پیش ببریم تا انشالله برای ظهور آقا امام زمان مهیا شویم و این انقلاب را به انقلاب حضرت ولی عصر(عج) متصل کنیم انشالله...

 

...
۱۴۰۱/۱۱/۲۴

تهران

کد خبر
۱۲۰۸
مدت زمان تقریبی مطالعه
۶ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۱/۲۴
اخبار مرتبط
تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License