فردا، افتتاحیه دومین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»؛

علی کمساری: برنامه فرهنگی «بر آستان آفتاب» در سطح ملی برگزار می شود

حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: موسسه پیشگام توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره «جهاد تبیین» است و برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با هدف تقویت و تبیینِ بخش فرهنگی در کنار برنامه های فرهنگی دیگر در سطح ملی و استانی، مورد توجه جدی قرار گرفته است. لذا با توجه به تنوع برنامه های اجرا شده در سال گذشته و استقبال خوب دستگاهها و سازمان ها و مردم خمین و استان مرکزی اجرای دومین فرهنگی «بر آستان آفتاب» در دستور کار موسسه قرار گرفته است.

افتتاحیه دومین هفته فرهنگی«بر آستان آفتاب» فردا سه شنبه دوازدهم دی ماه، با مشارکت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ... در بیت تاریخی امام راحل با حضور میهمانان خارجی، سفرا و رایزن های فرهنگی، مقامات ملی و استانی کشور، وزراء، مفاخر، ایثارگران، هنرمندان، شعرا، خانواده های شهدا، و مفاخر خمین و استان مرکزی برگزار خواهد شد.

در همین راستا پرتال امام خمینی(س) گفتگویی با رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری انجام داده که از نظر می گذرد:

ضمن تشکر لطفا هدف از برگزاری هفته دوم برنامه فرهنگی «بر آستان آفتاب» را تشریح بفرمایید.

 با عرض تهنیت بمناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تولد امام راحل عظیم الشان و با توجه به تقارن بسیار مبارک این دو مناسبت اجرای دومین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در دستور کار موسسه قرار گرفت و افتتاحیه آن فردا سه شنبه 12 دی ماه برگزار می شود. همچنین این ایام مصادف با شهادت سرباز امام و رهبری شهید حاج قاسم سلیمانی است، در این هفته فرهنگی، ویژه برنامه ای در این زمینه خواهیم داشت.

در باره سوال شما باید عرض کنم که در دوره جدید فعالیت های موسسه  به خوبی ضرورت کارهای فرهنگی درک شده و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی در سطح ملی و استانی در دستور کار موسسه قرار گرفته است. در دو سال اخیر علاوه بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی، رویکرد فرهنگی و ترویجی به صورت پررنگ‌تری توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)  دنبال شد و  برگزاری دومین هفته فرهنگی با عنوان «بر آستان آفتاب» در زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از نتایج رویکرد جدید موسسه در این زمینه محسوب می شود که تجربه ای بی بدیل است.

در ابتدای گفتگو باید تاکید کنم که موسسه پیشگام توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره «جهاد تبیین» است و برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»  با هدف تقویت و تبیینِ بخش فرهنگی در کنار برنامه های فرهنگی دیگر در سطح ملی و استانی، مورد توجه جدی قرار گرفته است. لذا  با توجه به تنوع برنامه های اجرا شده در سال گذشته و استقبال خوب دستگاهها و سازمان ها و مردم خمین و استان مرکزی اجرای دومین فرهنگی «بر آستان آفتاب» در دستور کار موسسه قرار گرفته است.

آیا برنامه هفته دوم «بر آستان آفتاب» در سطح ملی برگزار می شود و یا استانی؟ و میهمانان برنامه چه کسانی هستند؟

 برنامه فرهنگی «بر آستان آفتاب» در سطح ملی برگزار می شود که با مشارکت دستگاههای فرهنگی مانند آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حوزه هنری، هلال احمر، کمیته امداد حضرت امام، سازمان بهزیستی، و ... همراه است. میهمانان داخلی و خارجی، سفرا و رایزن های فرهنگی، مقامات ملی و استانی، از جمله وزراء، مفاخر، ایثارگران، هنرمندان، شعرا،خانواده های شهدا، مفاخر خمین و استان مرکزی نیز در مراسم افتتاحیه و اختتامیه حضور خواهند یافت.

 برنامه های فرهنگی و هنری پیش بینی شده را تشریح بفرمایید؟

با توجه به تنوع برنامه ها به چند مورد مهمتر اشاره می کنم: در ابتدا «گذر فرهنگ، هنر و صنایع دستی یادگار امام»، با هدف رونق بیش از پیش مجموعه فرهنگی و هنری بیت تاریخی حضرت امام در روز نخست افتتاح خواهد شد. همایش تجلیل از مادران و همسران شهید هم زمان با روز جهانی مقاومت و روز شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار می شود. نشست ادبی باده عشق با حضور شاعران استان و کشور در دستور کار این هفته قرار گرفته است؛ همایشی پیرامون تحولات فلسطین (غزه) با حضور سفرا و رایزن های فرهنگی خارجی و میهمانان داخلی برگزار می شود؛ دو نشست گفتگوی جوانان از برنامه مهم این رویداد است؛ برپایی کارگاه های آفرینش های هنری (نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، سفال )، اعزام کتابخانه سیار به روستاهای شهرستان خمین، افتتاح خانه هلال احمر در مجتمع فرهنگی و هنری یادگار امام، افتتاح 4 کانون فرهنگی هنری مساجد (ویژه بانوان) در شهرستان خمین، آیین تجلیل از موسسات خیریه و مردم نهاد استان توسط کمیته امداد، آیین تجلیل از موسسات خیریه و مردم نهاد استان توسط کمیته امداد، برگزاری همایش جوانان هلال احمر استان و تجلیل از خیران هلال، برگزاری همایش فرزند پروری و تربیت اسلامی توسط سازمان بهزیستی، آئین تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان مرکزی با مشارکت صندوق هنر، افتتاح خانه هلال احمر در مجتمع فرهنگی و هنری یادگار امام، برپایی هفته فیلم و نمایش فیلم برای اقشار مختلف مردم، برپایی پویش " امام و مردم " در مساجد استان مرکزی از برنامه های دیگر این هفته فرهنگی است.

مخاطب این برنامه فرهنگی چه قشری از جامعه هستند؟ و برای جوانان و نوجوانان آیا برنامه ای در نظر دارید؟

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در برنامه امسال، بیش از 10000 دانش آموز از بیت تاریخی حضرت امام بازدید به عمل خواهند آورد و کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با بیت تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی، در کارگاه های آموزشی به فعالیت خواهند پرداخت. نمایش فیلم‌های سینمایی روز در مرکز همایش‌های قدس ایران از برنامه های دومین هفته فرهنگی بر آستان آفتاب برای دانس آموزان تدارک دیده شده است.

برپایی کارگاه های آموزشی، قصه گویی و آفرینش های هنری برای کودکان و نوجوانان، برگزاری اردوهای دانش آموزی برای بازدید از خانه امام و حضور در رویدادهای هفته فرهنگی، پویش مهربانترین پدر در بستر شبکه شاد از برنامه های دومین هفته فرهنگی«بر آستان آفتاب» در حوزه نوجوانان است. در باره بخش اول سوال باید عرض کنم که  هفته فرهنگی«بر آستان آفتاب» شامل همه اقشار از جمله مردم شهر و روستاهای خمین خواهد بود.

گویا در حوزه درمانی و خدمات اجتماعی و درمانی هم برنامه هایی در دست اجرا دارید؟

بله؛ برپایی همایش مسئولیت های اجتماعی و نقش و جایگاه زن، ارائه خدمات پزشکی و درمانی رایگان به مردم شهر و روستاهای خمین، ارائه مستمر خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی هم در برنامه هفته فرهنگی«بر آستان آفتاب» پیش بینی شده است.      

...
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

تهران

کد خبر
۱۵۴۳
مدت زمان تقریبی مطالعه
۵ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اخبار مرتبط

۲۱

دی
۱۴۰۲

هفته فرهنگی بر آستان آفتاب ؛

خدمتی به محرومان و فرصتی برای خمین

۱۸

دی
۱۴۰۲

در مراسم اختتامیه دومین هفته فرهنگی …

دکتر فاطمه طباطبایی: حاکمیت باید همدلی را در مردم ایجاد کند

۱۸

دی
۱۴۰۲

در مراسم اختتامیه دومین هفته فرهنگی …

کمساری: این که گفته میشود دیگر نیازی نیست به امام پرداخته شود …

۱۵

دی
۱۴۰۲

چهارمین روز هفته فرهنگی بر آستان …

از کارگاه های هنری و تا اعزام تیم های هنری سیار به …

۱۴

دی
۱۴۰۲

از سوی رئیس موسسه تنظیم و …

پیام تسلیت دکتر علی کمساری در پی حادثه تروریستی کرمان

۱۲

دی
۱۴۰۲

افتتاحیه دومین هفته فرهنگی بر آستان …

​کمساری: امیدواریم الگوی هفته‌ فرهنگی بر آستان آفتاب در سراسر کشور تعمیم …

۱۲

دی
۱۴۰۲

افتتاحیه دومین هفته فرهنگی بر آستان …

آیت‌الله دری نجف آبادی: راه یکی بیشتر نیست و آن راه امام …

۱۲

دی
۱۴۰۲

در زادگاه امام خمینی (س) رقم …

تجدید میثاق رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام با شهدا در …

تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License