درنگی در بزرگترین عید شیعه
غدیر؛ تداوم راه رسالت در سایه ولایت
امام خمینی (ره) غدیر را نه صرفاً یک واقعه تاریخی، که محور استمرار دین و ضامن بقای اسلام میدانست. او بارها تأکید کرد که اگر غدیر در بُعد اجتماعی و سیاسیاش درک میشد، سرنوشت امت اسلامی متفاوت بود. به مناسبت عید غدیر، نگاهی داریم به جایگاه این واقعه از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی.
عید غدیر در نگاه امام خمینی (ره)، نه یک جشن آیینی معمول، که «عید اللهالاکبر» و تجلی مفهوم کامل ولایت الهی در جامعه اسلامی است. ایشان در توصیف جایگاه این روز میفرمایند:
> «عید غدیر، عیدالله الاکبر است و ما باید از آن استفاده کنیم؛ استفاده تبلیغی، استفاده ترویجی، استفاده تعلیمی.»
(صحیفه امام، ج 20، ص 7)
از منظر امام خمینی، غدیر تنها نصب حضرت علی (ع) به ولایت نیست، بلکه بیانیهای سیاسی-اجتماعی برای ترسیم آینده امت اسلامی پس از پیامبر (ص) است. ایشان غدیر را فصل مهمی در استمرار دین اسلام میدانستند:
> «اگر غدیر را همان طور که هست، بفهمند، تمام احتیاجات بشر در آن هست. در غدیر مسأله حکومت است، مسأله سیاست است، مسأله دخالت در تمام شئون زندگی است.»
(صحیفه امام، ج 10، ص 235)
امام بارها بر این نکته تأکید داشتند که «غدیر، اساس حکومت اسلامی» و «پایهی حکومت عدل علوی» است؛ اگر مردم آن روز غدیر را پاس میداشتند و به آن عمل میکردند، اسلام از مسیر خود منحرف نمیشد:
> «غدیر، روزی است که پیغمبر اکرم (ص) تعیین کرد مسیر امت را تا آخر؛ و اگر امت آن را پذیرفته بود، سعادت دنیا و آخرتشان تأمین میشد.»
(صحیفه امام، ج 17، ص 159)
در دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، بازگشت به «روح غدیر» یعنی پذیرش ولایت فقیه بهعنوان استمرار ولایت امیرالمؤمنین (ع) در عصر غیبت. او معتقد بود انقلاب اسلامی ایران در سایه همان روح غدیری شکل گرفت:
> «این غدیر است که راه را برای ما باز کرده، و این ولایت فقیه است که استمرار آن ولایت است.»
(نقل به مضمون از بیانات امام)
امام خمینی همچنین غدیر را روزی برای بازخوانی مسئولیتها و بیداری اسلامی میدانست. به باور او، هر سال غدیر باید زندهتر از پیش گرامی داشته شود:
> «ما باید غدیر را زنده نگه داریم. زنده نگه داشتن غدیر، زنده نگه داشتن اسلام است.»
(صحیفه امام، ج 20، ص 8)