در آستانه اربعین حسینی؛
فرهنگ اربعین
قیام و حرکت امام حسین (ع) با آن اهمیت، بدون زینب (س) و نقش وی نتیجه نمی داد، اگر کاروان سالار اسیران صفحه دیگر حادثه عاشورا را به عهده نمی گرفت.... امام خمینی (س)، پیام عاشورا را زنده نمود و حجّت و تکلیف الهی را بازگو کرد تا هر که را در سر شور حسین است و در دل نور ایمان، بپا خیزد. حماسه 12 محرم (15 خرداد 42) و حبس و حصر منادی نور در بند و حصار ظلمت طاغوت و سپس تبعید او و هجران از وطن و بعدها شهادت فرزند برومندش، شعله آفرین دوره جدید انقلاب شد. مجالس ختم و سوگواری شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی با سرکوب وحشیانه عوامل رژیم رو به رو می شد و حوادث خونین دیگری را رقم می زد. این اعتراضات به برگزاری اربعین هایی تبدیل شد که آتش انقلاب را شعله ور می کرد.
آنچه در کربلا، در عاشورای سال 61 اتفاق افتاد، گرچه بظاهر، یک «حادثه» می نمود، امّا حماسه ای عظیم و تکان دهنده بود که وجدانهای خفته را بیدار کرد و خون رشادت و آگاهی و حماسه، در رگهای امّت اسلامی دوانید.
عاشورای حسینی، به مکتبی تبدیل شد که ستمدیدگان را بر ضدّ ظلم، می شوراند و پیروان فرهنگِ عاشورا را به مقابله با سلطه گری بر می انگیخت.
عملکرد های امام حسین (ع) و یارانش در آن صحنه نبرد خونین تا شهادت و چگونگی برخورد اهل بیت آن بزرگوار در اسارت با احکام و سردمداران حکومت اموی، فرهنگ عاشورا را مجسم می کند. فرهنگی که می توان ایمان و اعتقاد بخدا، هدایت و ارشاد، پیکار و مبارزه با ظلم، صبر و مقاومت، ایثار و از خود گذشتگی، تسلیم نشدن و سازش ناپذیری، شوق به لقاء الله، امر به معروف و نهی از منکر، عبادت و بندگی، یاد خدا و ذکر، یقین و قطع به قیامت، تعلیم و تربیت، وفای به عهد و پیمان، اطاعت و تسلیم در برابر امام، صفا و صمیمیت، صدق، اخلاص، عدالت و قسط را در آن به زیبایی مشاهده کرد.
از این واقعه چهل روز می گذرد و پس از گذشت این مدت، آن شور و التهاب اولیه فروکش کرده و گرد و خاکهای صحنۀ جنگ و انقلاب فرو نشسته است و فرهنگ عاشورا در حال تبدیل شدن به فرهنگ اربعین است. در فرهنگ اربعین جهتگیریها و حرکتها بر مبنای محاسبات عقلانی است.
قیام و حرکت امام حسین (ع) با آن اهمیت بدون زینب (س) و نقش وی نتیجه نمی داد اگر کاروان سالار اسیران صفحه دیگر حادثه عاشورا را به عهده نمی گرفت، موج وسیع تبلیغات دشمن، فرهنگ ضد ارزشی مردم آن زمان که ساخته و پرداخته نیم قرن برنامه ریزی دشمن بود و حاکمیت دشمن، موجب منزوی شدن اهل بیت(ع) و تحریف اهداف این قیام می شد.
خونی که در راه خدا ریخته میشود بیمقدمه و بیهدف نیست، هدف و پیام دارد، خونش ایثار شهید است و پیامش مربوط به بازماندگان و آنچنان پیامآوران کربلا رسالت خود را به انجام رساندند که قلبهای خفته را بیدار و دلهای مرده را زنده ساختند و فرصت تحریف و دگرگون کردن قضایا را از دست دشمن گرفتند حتی کوچکترین حادثه که در کربلا واقع شد در تاریخ منعکس شد. در رأس پیامآوران زینب(ع) است و امام چهارم(ع).
برای پیشگیری از تلاش دشمن برای خاموش نمودن نهضت و بی اثر کردن شهادت امام حسین(ع) تمهیداتی چیدند که اهم آنها از این قرار بود:
1- رساندن پیام خون امام (ع) و اهلبیت و اصحابش به توده های مردم.
2- تبیین امامت و خلافت رسول خدا (ص) و معرفی امام برای مردم، خصوصاً مردمی مثل مردم شام که در طول پنجاه سال پس از رحلت رسول خدا در فضای پر شده از تبلیغات بنی امیه زیسته اند و نه مفهوم امامت را می دانند و نه مصداقی از آن جز معاویه ستمگر بر خود دیده اند.
3- معرفی چهره واقعی بنی امیه که در مدت چهل سال حکومت معاویه زیر پرده تزویر و ابهام مانده بود با بیان جنایات آنان و ذکر ماهیتشان.
4- بیان جنایات بنی امیه و عوامل آنها در فاجعه کربلا که از هیچ جنایتی فروگذار نکردند.
5- پیشگیری از تحریف حادثه کربلا به وسیله دشمن با بیان اهداف و انگیزه های آن.
6- بهره گیری از جوشش این خون برای ریشهکن کردن بنی امیه.
7- سرپرستی از زنان و کودکان معصوم امام(ع) و اهلبیت و حفظ آنها از جنایات دشمن.
8- حفظ جان امام، یعنی حضرت زین العابدین(ع).
9- کنترل زنان و کودکان از هر گونه عمل و حرکتی که نشانه ضعف و زبونی است.
این انقلاب مقدس همواره در طول تاریخ همانند دانشگاهی به تعلیم و تربیت انسانها و افرادی که خواهان حرّیت و آزادگی، عدالت و سعادت، مبارزه با ظلم و پیکار با ظالم بوده پرداخته و الگو و اسوۀ نهضت هایی که در راستای تحقق عدالت صورت گرفته، بوده است.
امام خمینی (س)، آن پیر فرزانه عاشق حسینی و آکنده از عشق اسلام و سوخته دل از ظلم ظالمان و محّب و مدافع مظلومان، بپا خاست. او که در دل جز سوز دین و عشق عمیق خدایی و خشمی الهی از ستمگران و جباران نداشت براساس احساس تکلیف علیه رژیم طاغوتی زمان قیام کرد و پیام عاشورا را زنده نمود و حجّت و تکلیف الهی را بازگو کرد تا هر که را در سر شور حسین است و در دل نور ایمان، بپا خیزد.
حماسه 12 محرم (15 خرداد 42) و حبس و حصر منادی نور در بند و حصار ظلمت طاغوت و سپس تبعید او و هجران از وطن و بعدها شهادت فرزند برومندش، شعله آفرین دوره جدید انقلاب شد. مجالس ختم و سوگواری شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی با سرکوب وحشیانه عوامل رژیم رو به رو می شد و حوادث خونین دیگری را رقم می زد. این اعتراضات به برگزاری اربعین هایی تبدیل شد که آتش انقلاب را شعله ور می کرد، امام خمینی (س) فرمودند:
"امسال اربعین امام امت در خلال اربعینهای پیروان و شیعیان آن بزرگمرد اسلام واقع شده، و گویی خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست، و اربعین اخیر برادران ما بازتاب اربعین آن دلاوران میباشد؛ خون طاهر آنان به حکومت طاغوتی یزید خاتمه داد، و خون پاک اینان سلطنت طاغوتی را به هم پیچید. اربعین امسال استثنایی و نمونه است؛ راهپیمایی و تظاهرات پر شور در این اربعین وظیفه شرعی و ملی است." (صحیفه امام؛ ج5، ص 477)
عزاداری اربعین حسینی(ع) در حسینیه خواجه …
علی کمساری: حادثه عاشورا همچنان موج آفرینی، الگوسازی و جریانسازی میکند
به مناسبت اربعین حسینی؛
اربعین حسینی و شکوفایی نهضت اسلامی ایران
موسسه تنظیم و نشر آثار امام …
مسابقه عکاسی«همراه با امام» ویژه اربعین حسینی
به مناسبت اربعین حسینی؛
برگزاری پانزدهمین نشست ادبی "نگارستان"
به همت معاونت امور بین الملل …
ویژه نامه دو زبانه اربعین حسینی از دیدگاه امام خمینی (س)
در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان …
همایش نقالی و نقاشی