در همایش ملی «زن، اسلام و دنیای معاصر» در پژوهشکده امام؛
محمد مقدم: در فرهنگ و عرف قرآنی زن مانند مرد از یک تبار انسانی است
حجت الاسلام والمسلمین محمد مقدم در خصوص جایگاه زن در قرآن، افزود: در فرهنگ و عرف قرآنی زن مانند مرد از یک تبار انسانی است. زن و مرد در فرآیند تکامل دارای مسئولیت اجتماعی هستند. اما در عرف و فرهنگ و ضمن تاکید در قرآن به انسان بودن زن و حقوق مرتبط به آن بوده که دنیا از آن غافل شده است.
در همایش ملی «زن، اسلام و دنیای معاصر» که صبح دیروز در پژوهشکده امام خمینی(ره) آغاز شد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مقدم و آیت الله روحانی به جایگاه زن و آنچه در قرآن به آن اهمیت داده شده است، پرداختند.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مقدم به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که از قرن ۲۰ به چالش کشیده شده، حقوق زن در برابر مرد بوده است. از قرن ۱۷ تا ۲۰ همیشه محور اصلی بر دو نهضت است؛ ابتدا، آزادی بعد رنسانس که بسیار مسئله حساس بشر بوده و دوم، تساوی و برابری میان زن و مرد بوده است. وقتی مسئله زن مطرح شد، این دو مقوله در مورد حقوق زن شکل گرفت.
وی افزود: میان گذشته و دنیای مدرن فاصلهای شکل گرفته است. و این سوال مطرح شد که آیا زن به عنوان بخشی از انسان از آزادی و تساوی برخوردار است؟ اشتباهی که رخ داد این بود که تساوی را با تشابه و همسان سازی حقوق تلقی کردند. آنچه از نگاه دینی ما مطرح است زن را به عنوان انسان میداند. قبل از رنسانس انسان بودن زن را فراموش کردند و بعد از رنسانس، زن بودن زن فراموش شد و هر دو به زن ظلم کردند. در دنیای گذشته بحث پنهان بودن مسئله بردهداری و بعد از دنیای مدرن عریان بودن آن مطرح بود. این مقولات باید تفکیک شود و مورد کنکاش قرار بگیرد. غربیها ما را متهم میکنند و نسبتهایی را به قرآن میدهند، در حالی که عمر موضوع حقوق زن در جوامع آنها به ۱۵۰ سال نمیرسد.
مقدم در حقوق زن در جوامع غربی، افزود: در انگلستان دو قانون در سال ۱۸۷۰ و دیگری در ۱۸۸۲ به نام قانون مالکیت زن شوهردار وجود داشت. و حتی در هند و اروپا زن فامیلی همسر خود را میگیرد.
وی در خصوص جایگاه زن در قرآن، افزود: در فرهنگ و عرف قرآنی زن مانند مرد از یک تبار انسانی است. زن و مرد در فرآیند تکامل دارای مسئولیت اجتماعی هستند. اما در عرف و فرهنگ و ضمن تاکید در قرآن به انسان بودن زن و حقوق مرتبط به آن بوده که دنیا از آن غافل شده است.
مقدم در حقوق زن در جوامع غربی، افزود: در انگلستان دو قانون در سال ۱۸۷۰ و دیگری در ۱۸۸۲ به نام قانون مالکیت زن شوهردار وجود داشت. و حتی در هند و اروپا زن فامیلی همسر خود را میگیرد.
وی در خصوص جایگاه زن در قرآن، افزود: در فرهنگ و عرف قرآنی زن مانند مرد از یک تبار انسانی است. زن و مرد در فرآیند تکامل دارای مسئولیت اجتماعی هستند. اما در عرف و فرهنگ و ضمن تاکید در قرآن به انسان بودن زن و حقوق مرتبط به آن بوده که دنیا از آن غافل شده است.