عصر امروز در حسینیه جماران برگزار می شود؛

اختتامیه «دوره تخصصی تربیت راوی زندگی نامه امام خمینی»

اختتامیه «دوره تخصصی تربیت راوی زندگی نامه امام خمینی» عصر امروز در حسینیه جماران برگزار می شود.

اختتامیه «دوره تخصصی تربیت راوی زندگی‌نامه امام خمینی» عصر امروز در حسینیه جماران برگزار می شود. به گزارش روابط عمومی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اختتامیه دوره تخصصی تربیت راوی زندگی‌نامه امام خمینی (س) با حضور ریاست موسسه، میهمانان فرهنگی، مدیران و معاونان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، امروز بیست و دوم مرداد ماه در ساعت سیزده در حسینیه جماران برگزار می شود.

بر اساس این گزارش دفتر امور بانوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) با برگزاری دوره‌ای سه‌روزه با هدف تربیت راویان متخصص در زمینه زندگی‌نامه سیاسی، عبادی و اجتماعی رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (س)، اقدام به ارائه مباحثی جامع و کاربردی نمود. این دوره با حضور اساتید برجسته و با موضوعات متنوع برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاضری به تشریح کلیات مبانی زندگی حضرت امام پرداخت. همچنین، استاد میرشکاری به بررسی سیره عملی و نظری امام خمینی (س) با رویکردی کاربردی پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین بطحایی نیز موضوع «چیستی و اهمیت روایت در دنیای معاصر» را مورد بحث قرار داد و کارگاهی در زمینه نگارش روایت برگزار شد.

دراین دوره تخصصی دکتر مریم محبی موضوع «تفکر انتقادی و اقناع رسانه» را تشریح کرد و سرکار خانم دکتر تینا چهارسوقی امین نیز به «مخاطب‌شناسی و فن بیان» پرداختند. در نهایت، استاد امیر عظیمی به بررسی اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (س) پرداخت.

در حاشیه برگزاری این مراسم تینا چهارسوقی امین در پاسخ به سوال خبرنگار روابط عمومی موسسه، چگونه می‌توان امام خمینی را در سخنرانی‌ها و پیام‌های سیاسی امام را تحلیل کرد گفت: از منظر رتوریکی حضرت امام هر سه بازوی اقناگر رتوریکی را به اندازه رعایت می‌کردند. از طرفی یک اقتدار شخصیتی یعنی یک Ethos شخصیتی داشتند که افراد نشنیده و ندانسته بر مبنای اصول اخلاقی از ایشان پیروی می‌کردند و ایشان را فردی اخلاقی و در فقه و عرفان و فرد صاحب نظر می‌دانستند.

وی گفت: صحبت کردن ایشان بر مبنای استدلال‌های مذهبی و آن بخش Logos رتوریک کاملا برای اهل فکر و اهل تامل یک باب جدیدی باز می‌کرد که ایشون افراد را به تامل و فکر وادار کند و نشان می‌دهد که دقیقاً بر مبنای آموزه‌های دینی و اسلامی صحبت می‌کنند و از طرفی دیگر نسبت به برقراری پیوند احساسی و عاطفی با مردم دقیقاً از دل مردم و از جنس مردم با ادبیات مردم صحبت می‌کردند. ناخودآگاه برهم کنش درست و صحیح رتوریکی هر سه این کانون ها باعث می‌شد ما رتوریک حضرت را یک رتوریک کاملاً اقنایی و یک رتوریک کاملاً موثر بدانیم.اتفاقی که در عرصه جدید افتاده است با تقطیع بسیاری از فیلم‌ها و سخنرانی‌ها و پیام‌های حضرت امام این جملات، ناقص و احیاناً با هدف تحریف رو می‌شود و در فضای مجازی و عرصه‌های افراد مختلف در حال انتشار است.

این محقق افزود: این باعث می‌شود که افراد احساس کنند که لزوماً حضرت امام خدای ناکرده آن اقنایی که ما مد نظرمان است را نداشته و علت آن هم این است که دارند از آن تقطیع واژگان و جملات و عبارات ضربه می‌خورند. قطعاً وقتی یک جمله از Contex و بافت خودش خارج می‌شود و به تنهایی بررسی می‌شود برای نسل جوان که به خط تحریف دچار می‌شوند این بیان نمی‌تواند اقنایی باشد. اما زمانی که این جمله در Contex خودش بررسی می‌شود تازه به اقنایی بودن آن می‌رسیم.

چهارسوقی در پاسخ سوال: راه گذر از این چیست؟ تصریح کرد: رجوع به صحیفه، حتی اگر ما فیلمی را کامل نداشته باشیم حتی اگر صوتی را کامل از حضرت امام نداشته باشیم که اتفاقاً الان در بسترها و آرشیوها هست، اگر هم در دسترس موجود هم نباشد متن آن پیام حتما در صحیفه امام موجود است. افراد با یک رجوع به قبل و بعد از آن دست کم از نظر محتوایی می‌توانند قانع شوند که محتوای ما تحریف شده و تقطیع شده و این محتوای اصلی نیست.

وی افزود: گام بعدی رجوع به صوت و تصویر حضرت امام است که الان در عرصه‌های مجازی خیلی زیاد است و خیلی راحت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و متوجه شوند که آن تحریف اولیه و آن تقطیع اولیه اگر اقناع کننده نبود ولی اصل مطلب حتماً اینگونه است.

وی در باره برگزاری این دوره ها چگونه می‌تواند به راویان در بازخوانی اندیشه امام کمک کند؟ تصریح کرد: اصلا سود اولیه این مراسم اصلاً برای راویان نیست بلکه برای هر کسی است که دغدغه روایتگری و روایت سیره حضرت امام را دارد. ما برای اینکه بتوانیم امام را به بطن جامعه برگردانیم و ثابت کنیم و جلوی خط تحریف و انحراف را بگیریم راهش بازخوانی سیره حضرت امام است که این با روایت صورت می‌گیرد. لزوماً همه مردم دانش لازم برای خواندن کتاب‌های فقهی و عرفانی حضرت امام را ندارند اما فهم سیره یعنی فهم زندگی روال اصلی و کنشگری سیاسی و اجتماعی حضرت امام در زندگی معمولی این چیزی است که به درد زندگی امروز ما می‌خورد.

وی گفت:ما اساساً از فقدان روایت و روایت سازی داریم رنج می‌بریم و ضربه می‌خوریم. چون الان در تکثر رسانه‌ها روایت‌ها به وفور ساخته می‌شوند و منتشر می‌شوند بنابراین ما چرا این کار را نکنیم؟ما شخصیت اصیل را داریم اما در روایتگری آن کوتاهی می‌کنیم این کوتاهی در روایتگری چیزی نیست که شاید بعدها بتوانیم جبران کنیم اما نقطه آسیبش را همان لحظه به ما میزند و الان ما در جایی هستیم که هم باید آسیب شناسی و آسیب زدایی کنیم و هم شروع کنیم به این روایت‌های اصیل که بتوانیم کمک کنیم که این تلاش مضاعفی را می‌طلبد..پس برگزاری این گونه دوره‌ها قطعاً کمک کننده خواهد بود.

شایان ذکر است که مراسم اختتامیه این دوره امروز بیست و دوم مرداد در حسینیه جماران با سخنرانی آقای دکتر مشکینی برگزار خواهد شد.

...
۱۴۰۳/۰۵/۲۲

تهران

کد خبر
۱۷۴۰
مدت زمان تقریبی مطالعه
۵ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۵/۲۲
تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License