همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

با حضور رئیس جمهور از ویکی امام خمینی رونمایی شد

دکتر کمساری: ویکی امام خمینی، نسخه الکترونیک و چند زبانه دانشنامه امام خمینی است که با ابعاد و دامنه گسترده، به «زندگی، شخصیت، اندیشه و عمل امام خمینی» و هر آنچه که مربوط به ایشان است، می پردازد.

صبح دیروز و همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور رئیس جمهور از ویکی امام خمینی در حرم مطهر امام رونمایی شد. در این مراسم که با حضور رئیس جمهور، معاونان و  وزیران کابینه حجت الاسلام رئیسی برگزار شد، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در باره اهمیت« ویکی امام خمینی(س)» گفت: ویکی امام‌خمینی، نسخه الکترونیک و چند زبانه دانشنامه امام‌خمینی است که با ابعاد و دامنه گسترده، به «زندگی، شخصیت، اندیشه و عمل امام خمینی» و هر آنچه که مربوط به ایشان است، می‌پردازد.

دکتر کمساری افزود: اهمیتدانشنامه‌ها محل جمع‌آوری و ارائه اطلاعات مفید (اعم از عمومی و تخصصی) برای مخاطبان هستند. در گذشته، دانشنامه‌ها فقط به صورت کتاب در اختیار افراد قرار گرفته و بیشتر در کتابخانه‌ها مورد استفاده بوده است. اما امروزه دانشنامه‌های در دسترس عموم قرارگرفته اند و تاثیر مهمی در مطالعات و آشنایی مخاطبان با مسائل مختلف دارد.

وی گفت: با توسعه دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی، اطلاعات مربوط به هر موضوع از طریق دانشنامه‌های اینترنتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.حضرت امام خمینی (س) به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در میان ملت‌ها و عموم افراد دارد و صفحات بسیاری در فضای مجازی به مسائل مربوط به ایشان پرداخته‌است، شخص ایشان و مسائل مربوط به ایشان، روزانه مورد جستجوی جمع زیادی از کاربران فضای مجازی است؛ بنابراین، ضروری است اطلاعات صحیح و مناسب از طرق مختلف در اختیار کاربران قرار بگیرد و یکی از ابزارهای مفید برای در اختیار قراردادن اطلاعات مربوط به امام خمینی (س)، دانشنامه اینترنتی است.

کمساری تصریح کرد: پیشینه دانشنامه امام‌خمینی (س) از دو جهت دارای مسبوق به سابقه است:

• دانشنامه مکتوب: دارای ۸۶۲ مدخل اصلی و ۵۰۰ مدخل ارجاعی، طی سال‌های طولانی به همت محققین مختلف در مؤسسه نشر آثار امام خمینی (س) ـ دفتر قم، تحت مدیریت آیت الله سید ضیاء مرتضوی تحقیق و نگارش یافت و در پایان سال ۱۳۹۹ در ۱۰ مجلد، منتشر گردید. این دانشنامه به طور کلی به مداخل متنوعی با موضوعات: تاریخ و حوادث، شخصیت‌ها، فقه و اصول، علوم عقلی (اعم از تفسیر، عرفان، فلسفه، اخلاق و کلام)، اجتماع و سیاست، آثار و کلیات، پرداخته است.• غنا بخشیدن به ویکی فقه با مقالات تکمیلی از دیدگاه حضرت امام خمینی (س)

وی با اشاره به مزایای دانشنامه اینترنتی امام‌خمینی (س) گفت: ویکی امام‌خمینی، محدودیت‌های دانشنامه مکتوب را ندارد و دامنه بسیار وسیعی از زندگی، شخصیت، اندیشه و عمل امام خمینی را در بر می‌گیرد. از این رو، ویکی امام خمینی دارای مزایایی نسبت به دانشنامه مکتوب و دیگر دانشنامه‌ها است.

• در گذشته، ملاک گزینش مداخل، آثار و تألیفات خود امام خمینی بوده است اما اکنون ملاک همه «آثار درباره امام‌خمینی» است.

• در مباحث علمی، ملاک اصلی، نوآوری یا تمایز روشن و کلیدی در دیدگاه امام‌خمینی بوده است اما در اینجا که طرح یک موضوع علمی یا اظهار نظر ایشان مورد توجه قرار گرفته‌است، صدها مدخل در حوزه‌های علمی چون قرآن، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق، اصول، فقه، قواعد فقهی و حتی اجتماع و سیاست، به مداخل، افزوده می‌گردد.

• در گزینش مداخل مربوط به اشخاص علمی گذشته، به فلسفه و عرفان بسنده شده بود و برخی فقهای متاخر یا معاصر با ملاک‌های دیگری مانند رابطه استاد و شاگردی یا مبارزه و همراهی با نهضت، در شمار مداخل قرار گرفته‌اند اما در ویکی امام خمینی ملاک هر شخصیت علمی‌ای می‌باشد که امام از وی یاد کرده، یا نظریه وی را تایید یا رد کرده است.

• در مداخل شخصیت‌های مرتبط با امام خمینی بسامدی در کلام امام ملاک بوده‌است اما در ویکی، ملاک گزینش مدخل، کلیه شاگردان، استادان، هم بحث‌ها، نمایندگان و همه کسانی است که از سوی امام اجازه دریافت کرده‌اند یا علمایی است که حضرت امام درباره آن‌ها و نظراتشان یا رفتارشان ابراز نظر کرده است. چنان‌که یاران، نزدیکان، کسانی که درباره امام کتاب یا مقالاتی نوشته‌اند، کسانی که در مخالفت یا موافقت با امام اثرگذار بوده‌اند و شخصیت‌های مهمی که در جهان از امام تأثیر پذیرفته‌اند نیز، مورد توجه می‌باشد.

• ملاک نگارش مداخل در دانشنامه مکتوب گزارش مطالب علمی موجود بوده و مقالات فاقد تحلیل و بررسی می‌باشند. اما با رویکرد تحلیلی که در ویکی وجود دارد، صدها مدخل به مداخل دانشنامه اینترنتی افزوده می‌شود.

• در مداخل گروه‌ها هم تنها تعدادی از احزاب و گروه‌ها مورد توجه واقع شده است اما بسیاری از گروه‌های دیگر در ارتباط با حضرت امام فعال بوده و حتی پس از رحلت ایشان تشکیل شده و فعالیت کرده‌اند یا از ایشان تاثیر پذیرفته‌اند که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

• در حوزه حوادث نیز بسیاری از حوادث در جهان در هنگام انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاده یا زمینه‌ساز انقلاب اسلامی بوده‌است که در دانشنامه مکتوب نیامده است. چنان‌که بسیاری از حوادث نیز به تبع آراء و تحت تاثیر شخصیت و اندیشه امام رخ داده و رخ می‌دهد که در ویکی مورد عنایت می‌باشد.

رئیس جمهور در سخنان کوتاهی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از پدیدآورندگان این مجموعه گفت: امروز بیش از همه زمان‌ها نیاز است که ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های نورانی امام خمینی (س) به نسل‌ها شناسانده شود و این مجموعه ارزشمند گامی مهم در جهت شناساندن بیش از پیش امام خمینی (س) به جامعه اسلامی و همچنین پژوهشگران، اندیشمندان و محققان سراسر جهان است.

گفتنی است دانشنامه الکترونیکی ویکی‌سازی شده امام خمینی (س)  به همت موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (س) تهیه شده، شامل ۸۶۳ مدخل از مجموعه ۱۰ جلدی دانشنامه مکتوب امام خمینی (س) در ۱۱ هزار و ۲۶۷ صفحه از آثار، تألیفات، بیانات، تاریخ، حوادث، شخصیت‌ها، فقه و اصول و غیره حضرت امام خمینی (س)، با هدف نشر و ترویج اندیشه‌های امام (س) ویکی‌سازی شده است.

تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License