موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با ساخت مستند «دلیل آفتاب» روشن گری می کند:

دکتر کمساری: مستند«دلیل آفتاب» حقیقت درخصوص شبهه «آغاز جنگ ایران و عراق» را بیان می کند

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در مراسم رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» در حسینیه جماران گفت: امروزه سوالاتی توسط نسل جوان مطرح می شود که دوره امام را درک نکردند؛ برخی ابهام و سوال است و برخی بعضا شبهه. وی افزود: ناگفته پیداست که برخی سوالات و شبهات از سوی دشمنان از موضع تخریب و عناد مطرح می شود که البته در شرایط مختلف سیاسی، فراوانی آن هم متفاوت است.

دکتر علی کمساری درحضور یادگار گرانقدر امام و جمعی از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی، اجتماعی و تاریخی گفت: امروزه یکی از پربسامد ترین و پر تکرار ترین مسائل در حوزه سیاسی و اجتماعی ما، که مورد توجه  هم دوستان و دشمنان است، مسئله حضرت امام است. وی افزود:  شاید بتوان گفت که موضوع حضرت امام در صدر مسائل در رسانه ها، فضای مطبوعاتی،حوزه کتاب و رسانه های اجتماعی هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی است.

مستند«دلیل آفتاب» با موضوع پاسخ به شبهه آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بزودی منتشر خواهد شد      

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) که در مراسم رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» در حسینیه جماران سخن می گفت؛ تصریح کرد: امروزه سوالاتی توسط نسل جوان مطرح می شود که دوره امام را درک نکردند؛ برخی ابهام و سوال است و برخی بعضا شبهه. وی افزود: ناگفته پیداست که برخی سوالات و شبهات از سوی دشمنان از موضع تخریب و عناد مطرح می شود که البته در شرایط مختلف سیاسی، فراوانی آن هم متفاوت است.

دکتر کمساری تصریح کرد: یکی از دغدغه هایی که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در راستای وظیفه ذاتی خود دارد پاسخگویی به شبهات و ابهامات است. وی افزود: در سال ۱۳۹۵ در موسسه شورایی عالی با عنوان شورای تبیین با حضور صاحبنظران سیاسی و فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد که به شبهات و ابهامات پاسخ داده شود.  این شورا دبیرخانه ای را در معاونت پژوهشی موسسه و زیر نظر معاون پژوهشی موسسه تاسیس کرد که در ابتدا مسائل و ابهامات را احصاء کرد که در دو سه مرحله این کار انجام شد. در یک مرحله به سیصد مورد شبه و ابهام رسید که پس از ویرایش در 23 مورد سوال و یا شبهه اصلی جمع بندی و تقسیم بندی گردید و مقرر شد با استفاده از کتاب، تحلیل و تالیف به آنها پاسخ داده شود؛ و از آن زمان کتابهایی به تالیف درآمد و کتابهای دیگری هم در دستور کار قرار گرفت.

علی کمساری تصریح کرد:جلسات این شورا بدلیل همه گیری کرونا در کشور محدودتر شد؛ اما توسط این شورا، کمیته های چهارگانه در زمینه مسائل داخلی، خارجی، فقهی و نظری و همچنین کمیته جنگ و دفاع مقدس تشکیل شد و جلسات ادامه پیدا کرد و مقالات و کارهای پژوهشی تولید شد. اما در سالهای اخیر نوع و جنس شبهات در فضای رسانه ای بصورت مدرن در حال مطرح شدن است و ضرورت پاسخگویی فقط محدود به حوزه نخبگان نباید مطرح می شد. طبیعتا باری که کتاب، مجله و نشریه دارند به لحاظ گستره مخاطبان قابل مقایسه با این حوزه نیست. چه بسا که پاسخگویی از طریق فیلم های مستند و کوتاهِ داستانی، در فرهنگ عمومی تاثیر گذارتر است.

وی افزود: البته این حلقه مفقوده، در همان زمان نیز در جلسات شورای تبیین مطرح می شد و تاکید هم بر این بود که در سطح عمومی تر به شبهات پرداخته شود.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به ضرورت تاسیس«مرکز رصد» در موسسه تصریح کرد: در دوره جدید فعالیت های موسسه این مسئله به دو شکل برنامه ریزی و اجرا گردید که علاوه بر حفظ رویکرد قبلی یعنی چاپ و انتشار مکتوبات، برنامه ریزی مدونی صورت پذیرفت که اگر این مهم بعنوان یک راهبرد و سیاست بخواهد به جلو برود باید از شکل شورا خارج شده و به یک بخش تشکیلاتی در موسسه تبدیل و عملیاتی پیگیری شود؛ به همین منظور «مرکز رصد» در مرداد ماه ۱۴۰۱ برای تحقق این امر مهم تشکیل شد که مسولیت آن بر عهده آقای عادلانی که نسبت به ظرفیت های پژوهشی و فرهنگی موسسه شناخت دارند، قرار گرفت. کمساری اظهار کرد: در این دوره «طرح جامع رصد» تدوین شده و این مرکز شروع به کار کرد. در این مسیر از مطالعات قبلی استفاده شده و در پنج سطح شناسایی، دسته بندی، پاسخگویی، توزیع پاسخ ها و گزارش دهی برنامه ها به پیش می رود.

کمساری با اشاره به عناوین شبهاتی که پیرامون حضرت امام مطرح می شود، تصریح کرد: یکی از شبهاتی که پیرامون حضرت امام بسیار جدی مطرح است «شبهه دفاع مقدس» است. البته در موضوع دفاع مقدس، شبهات متعددی مطرح است که بیشتر آنها به موسسه ارتباطی ندارد و در حوزه ماموریتی موسسه جای ندارد. اما آن بخش که مربوط به فرماندهی حضرت امام در دفاع مقدس است، جزو ماموریت موسسه محسوب می شود. در این بین یکی از موضوعات «مسئله آغازگری جنگ» است که خیلی پر تکرار بود که نحوه مدیریت حضرت امام  و یا به تعبیری پافشاری های غیر اصولی امام باعث آغاز جنگ گردیده، مطرح می شود. شبهه های دیگری هم مطرح است از جمله« نقش قدرت ها در شکل گیری انقلاب»؛ و یا شبهه «امام نوفل لوشاتو و امام ایران» که مرتب در فضای مجازی مطرح می شود... باید اضافه کنم که شبهات در زمان های خاصی هم مطرح می شود. بعنوان مثال در ایام فتح خرمشهر و یا سالگرد عزل قائم مقام رهبری بیشتر به آنها پرداخته می شود.

دکتر کمساری گفت: ما امروز شاهد اولین محصول عملی«مرکز رصد» هستیم که مشاهده خواهید کرد. به عقیده بنده اگر موسسه یک بار برای همیشه بعنوان یک نهاد مسئول، بدرستی و موثر به این شبهه«مسئله آغازگری جنگ» پاسخ بدهد، پاسخگویی به شبهات بعدی که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد بسیار مستدل تر و پذیرفتنی تر خواهد شد. در مستند «دلیل آفتاب» تحقیق و پژوهش جامع انجام شد؛ با کارگردان مستند آقای دکتر علیرضا محمدی مذاکره شد و سپس کار به انجام رسید. اسنادی که در این مستند از آنها استفاده شده محدود به اسناد موسسه نیست و از اسناد خارجی هم استفاده شد و از نظرات کارشناسانی که در جلسه هم حضور دارند، استفاده شد که در این مستند صحبت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کمساری افزود: در گام بعدی پاسخگویی به شبهه «نقش قدرت های خارجی در شکل گیری و پیروزی انقلاب» در دستور کار موسسه است که ساخته شود. وی افزود: مستند«دلیل آفتاب» هم می تواند در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود و هم از پلتفرم های دیگری برای انتشار آن می توان استفاده کرد. موسسه همان قدر که در ساخت این مستند جدی بود در توزیع و انتشار آن هم بصورت جدی عمل خواهد کرد.

شبهات با هدف تخریب تولید می شود

سپس دکتر علیرضا محمدی، کارگردان مستند«دلیل آفتاب» در سخنانی کوتاه در باره ساخت این مستند گفت: اساسا شبهات با هدف تخریب تولید می شود که متاسفانه تعداد آنها هم زیاد است. ما فعلا داریم دروازه بانی می کنیم و هنوز به فکر حمله و گل زدن به دشمن نیستیم و داریم مراقبت می کنیم که گل نخوریم. محمدی تصریح کرد: شبکه معاند و سلطنت طلب «من و تو»  بصورت شبانه روزی مجموعه مستند تولید می کند هم مستند محور و هم گفتگو محور. یک مستند نود دقیقه ای بنام «رضا شاه» ساخته که همه دقایق و مستندات آن خرج یک سکانس پایانی آن شد و آن تخریب مقبره رضا شاه توسط آقای خلخالی است؛ و یا مستند «جنگ برای اروند» در دو قسمت نود دقیقه ای تهیه شد. وی افزود: فقط در باره شبکه من و تو را دارم عرض می کنم؛ نه در باره «بی بی سی» و «وی او ای» و «ایران اینترنشنال» سایر شبکه ها.

علیرضا محمدی تصریح کرد: مجموعه «انقلاب ۵۷ » شبکه من و تو در ده قسمت۱۲۰ دقیقه ای تولید و پخش شد. مستند «آریامهر» در دو  قسمت 120 دقیقه ای تولید و پخش شد که به بخش کوچکی از این مستندها اشاره کردم که مربوط به حضرت امام و انقلاب است. حال ما در جریان مستند آغازگری جنگ به زمان دو ساعت و بیست دقیقه رسیدیم. چطور می توانیم هزار و بیست دقیقه مستند آغازگری جنگ را با بیست دقیقه که مخاطبمان را از دست ندهیم و طولانی نشود پاسخ بدهیم؟

کارگردان مستند«دلیل آفتاب» گفت: ۹۹ درصد از تصاویر مربوط به «مستند آغازگری جنگ» موشن گرافیک است که نوین ترین و جذاب ترین و گران ترین شکل مستند سازی در دنیاست که شبکه های بزرگ برنامه های مهم تاریخی خود را با استفاده از موشن گرافیک می سازند.

در مستند آغازگری جنگ فقط حدود 15 دقیقه موشن گرافیک نیست که تصویر کارشناسانی که صحبت می کنند را می بینید. البته از انیمیشن سه بعدی هم استفاده شده که تکنیک مهمی تلقی می شود. به ازای هر دقیقه موشن گرافیک 29 نفر ساعت زمان برده شده است که شامل موشن گرافیک، تحقیق، پژوهش، تدوین، تصویر برداری و صداگذاری از ایده پردازی تا پایان آن زمان صرف شده است.    

در ادامه این مراسم مستند«دلیل آفتاب» با محتوای پاسخ به شبهات پیرامون آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پخش گردید. این مستند بزودی از طریق رسانه ها منتشر خواهد شد.      

...
۱۴۰۱/۱۲/۱۶

تهران

کد خبر
۱۲۲۷
مدت زمان تقریبی مطالعه
۷ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License