در هفته فرهنگی«بر آستان آفتاب» برگزار شد؛

همایش عدالت تربیتی در اندیشه امام خمینی(س)

حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: امام راحل معتقد بود عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی از اهداف انبیا بوده است اما در کنار این مسائل تاکید داشتند که فضیلت عدالت و تحقق روح انسانی و تعالی انسان و جامع همه فضایل همین عدالت است.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این همایش گفت: بیت امام خمینی(ره) باید تبدیل به قطب گردشگری و اردوهای دانش‌آموزی شود و در سال‌های آینده شاهد رشد در این زمینه باشیم. حجت‌الاسلام علی لطیفی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرگاه از ارزش‌های اسلامی فاصله گرفتیم آسیب دیدیم. وی بیان کرد: بخش‌های مختلف جامعه در اندیشه امام توصیف شده است. لطیفی ادامه داد: عدالت در آموزش و پرورش یعنی دانش‌آموز روستایی به همان امکاناتی که دانش آموز در شهر به آن دسترسی داشته باشد. وی گفت: امام خمینی (ره)به عدالت تربیتی و آموزشی تاکید داشتند که در سخنرانی های ایشان کاملا مشهود است. وی افزود: امام راحل معتقد بود عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی از اهداف انبیا بوده است اما در کنار این مسائل تاکید داشتند که فضیلت عدالت و تحقق روح انسانی و تعالی انسان و جامع همه فضایل همین عدالت است.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این همایش گفت: بیت امام خمینی(ره) باید تبدیل به قطب گردشگری و اردوهای دانش‌آموزی شود و در سال‌های آینده شاهد رشد در این زمینه باشیم.

حجت‌الاسلام علی لطیفی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرگاه از ارزش‌های اسلامی فاصله گرفتیم آسیب دیدیم. وی بیان کرد: بخش‌های مختلف جامعه در اندیشه امام توصیف شده است. لطیفی ادامه داد: عدالت در آموزش و پرورش یعنی دانش‌آموز روستایی به همان امکاناتی که دانش آموز در شهر به آن دسترسی داشته باشد. وی گفت: امام خمینی (ره) به عدالت تربیتی و آموزشی تاکید داشتند که در سخنرانی های ایشان کاملا مشهود است. وی افزود: امام راحل معتقد بود عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی از اهداف انبیا بوده است اما در کنار این مسائل تاکید داشتند که فضیلت عدالت و تحقق روح انسانی و تعالی انسان و جامع همه فضایل همین عدالت است.

هویت برقرار، شاخصه جامعه مقتدر است

استاندار مرکزی گفت: یک جامعه اگر مشکلات متعددی پیش پای خود داشته باشد، اما هویتی برقرار داشته باشد، جامعه ای مقتدر خواهید بود و می تواند مسیر پیشرفت را ادامه دهد. فرزاد مخلص‌الائمه  اظهار کرد: هفته فرهنگی خمین که مقارن با زادروز تولد امام(ره) بود به کانون توجه‌ها تبدیل شده است و بنا داریم همانطور که در ولادت امام رضا(ع) مشهد کانون توجه‌هاست، هر ساله شهر خمین در روز ولادت حضرت زهرا(س) به مرکز توجه تبدیل شود. فرصت بی‌نظیری برای شهر خمین و استان مرکزی فراهم است تا ظرفیت های شخصیت امام خمینی(ره) برای تقویت مولفه‌های هویتی جامعه که به آن بسیار نیاز دارد، استفاده شود.

وی افزود: هر موجودیت زنده انسانی دارای دو شاکله جسمی و معنوی و درونی است، شاکله جسمی، در واقع شاکله فیزیکی هر انسانی است که یک شاکله معنوی به نام شخصیت به آن تسلط دارد.

مخلص الائمه با بیان اینکه شاکله معنوی یک جامعه هویت اوست، افزود: هر اندازه که شاکله معنوی استوار باشد، نواقص و مشکلات شاکله جسمی چالش زا نخواهد بود. در واقع یک جامعه اگر مشکلات متعددی پیش پای خود داشته باشد، اما هویتی برقرار داشته باشد، جامعه ای مقتدر خواهید بود و می تواند مسیر پیشرفت را ادامه دهد.

درس های امام خمینی (ره) باید الهام بخش برنامه‌ریزی آموزشی باشد

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز گفت: معمار انقلاب اسلامی به عنوان یک امام زنده باید الهام بخش برنامه‌ریزی آموزش و پرورش باشد.

امین عارف نیا افزود: این فرمان نشان دهنده جایگاه آموزش و پرورش در اندیشه امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: امام راحل در آغازین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی در راستای آگاهی بخشی به جامعه برداشتند که از مظاهر آن می توان به تعابیر به کار رفته در پیام ۳۰ بهمن ۵۷ که برای بازگشایی مدارس صادر کردند اشاره کنم.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) افزود: فرمان دوم مربوط به تاسیس نهضت سوادآموزی است که در آغاز انقلاب اسلامی با هدف ریشه کن کردن بی سوادی صادر کردند.

عارف نیا بیان کرد: امام بزرگوار در طول سالیان مبارزه، روزهای پیروزی انقلاب و دوران رهبری با گفتار و رفتار خود برای ما درس‌های را به یادگار گذاشته است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب نرم افزار گام دوم انقلاب اسلامی است.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: بیداری، آگاهی بخشی و استقلال طلبی و آزادی خواهی از جمله درس‌هایی است که در گفتار امام راحل مشهود است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این آیین گفت: در حاشیه‌های شهر مدارس تجهیزات خوبی نداریم.

احمدرضا نوازیانی افزود: تجهیزات آموزشی باید در مدارس شهری و روستایی و حاشیه ای به عدالت توزیع شود و برای این مهم مانعی از سوی دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی بیان کرد: عدالت باید در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری حوزه آموزش و پرورش رعایت شود.

 

...
۱۴۰۱/۱۱/۰۲

تهران

کد خبر
۱۱۹۲
مدت زمان تقریبی مطالعه
۴ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License