در بیت تاریخی امام خمینی(س) خمین برگزار شد؛

آیین اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»

همزمان با هشتمین و آخرین روز از هفته فرهنگی « برآستان آفتاب» آیین اختتامیه این آیین صبح جمعه 30 دی ماه در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام خمینی(س) خمین برگزار شد./ کمساری: هفته فرهنگی بعدی در قم یا اصفهان برگزار خواهد شد/عارف نیا: هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در سالهای آینده ادامه خواهد داشت/فرماندار خمین: ظرفیت بزرگ بیت تاریخی امام در سالهای گذشته مغفول مانده بود.

در این آیین حجت الاسلام علی کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) – علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی – امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره) ، فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی-، حجت الاسلام سیدقاسم میرصادقی – امام جمعه خمین – و جمعی از مدیران کل استان مرکزی و مسئولان شهرستان خمین حضور داشتند.

کمانکش: ظرفیت بزرگ بیت تاریخی امام در سال های گذشته مغفول مانده بود

در ابتدای آیین اختتامیه هفته فرهنگی « برآستان آفتاب» فرماندار خمین ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این هفته فرهنگی گفت: «بر آستان آفتاب» نتیجه هشت روز تلاش و همکاری دستگاه‌های اجرایی برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و ارائه خدمات به مردم بود

حمید کمانکش ادامه داد: بهترین بخش برنامه‌های این هفته حضور نوجوانان و دانش‌آموزان با شور و نشاط در کارگاه‌های فرهنگی هنری بود.

فرماندار خمین گفت: ظرفیت بزرگ بیت تاریخی امام(ره) در خمین برای مردم این شهرستان مهم است و این ظرفیت در سالهای گذشته مغفول مانده بود.

کمانکش اظهار کرد: برگزاری رویداد هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» طلیعه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های این مکان مقدس شده است.

فرماندار خمین اظهار گفت: ظرفیت مکانی که در بیت فراهم شده و تجهیزات خوبی که در این مکان مستقر شده است بستر بهره‌برداری ویژه از این موقعیت را فراهم کرده است.

کمانکش گفت: هشت روز پیوسته از صبح تا پاسی از شب برنامه محتوایی و ۴۰ نوع برنامه خدمات اجتماعی و فرهنگی در بیت امام راحل برگزار شد و و پخش فیلم، پنج هزار و ۱۰۰ مخاطب را در سالن آمفی تئاتر بیت امام تحت پوشش قرار داد.

وی افزود: ارائه ۳۰۰ ساعت خدمات دارویی و درمانی به شهروندان خمین از دیگر برنامه‌های اجرا شده در هفته فرهنگی « برآستان آفتاب» بود.

عارف نیا: هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

سپس امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گزارشی از رویدادهای هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» برای حاضران در جلسه بیان کرد.

عارف نیا اعلام کرد که طی توافقی که با مسئولان استان انجام شده هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» هر ساله با میلاد با برکت حضرت زهرا در خمین برگزار خواهد شد و علاوه بر این در طول سال هر پنج شنبه خدمات درمانی رایگان از سوی هلال احمر به مردم خمین ارائه خواهد شد و نمایش فیلم های روز هم ادامه خواهد داشت. 

امین عارف نیا در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» گفت: همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و زادروز امام خمینی، استان آفتاب شاهد رویدادهای متنوعی بود که به میزبانی بیت تاریخی امام راحل و مشارکت دستگاه های فرهنگی و سازمان های مردم نهاد و اصحاب فرهنگ و هنر و گروه های جهادی برگزار شد. 

او افزود: حضور 8300 دانش آموزان در کارگاه های هنری و مشارکت هنرجویان در کارگاه های ادبی و تجسمی و شرکت جوانان در برنامه های تعاملی "مهارت های زندگی" و نمایش فیلم های روز سینمای ایران و اجرای نمایش های صحنه ای که با استقبال گسترده مردم مواجه شد، زمینه ای برای ترغیب مردم برای حضور در خانه پدر انقلاب و پاسداشت نام و یاد امام راحل گردید. گشایش نگارستان روح الله و نمایش منتخبی از آثار هنرمندان و ارائه آثار موزه ای و اسناد تاریخی با اقبال علاقه مندان به هنر و مشتاقان به تاریخ و تمدن روبرو شد. 

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: گردهمایی مفاخر شهرستان خمین ، فرهنگیان و فرهیختگان، مادران شهدا و ادبیان و شاعران در 13 نشست علمی و تبیینی و ترویجی و فرصتی برای بازخوانی اندیشه های امام و انقلاب اسلامی بود. حضور دهه هشتادی ها و دهه نودی ها در این رویداد و آشنایی با سیما و نقش امام در تحولات جهان معاصر از طریق آثار سینمایی و فرهنگی و بازی های و سرگرمی های کودکانه در دالان ها و حیاط پدربزرگ مهربان، دستاوردی ارجمند برای برگزار کنندگان این رویداد بود. 

او با بیان این که «ارائه خدمات اجتماعی و درمانی رایگان با کمک هلال احمر به هزاران نفر از مردم خمین و روستاها جلوه ای از توصیه امام به میراثدارانش برای اهتمام به امور محرومان و مستعضعفان بود. » اضافه کرد: آنچه در این هفته رخ داد حاصل مشارکت مردم شریف خمین و تلاش و کوشش مخلصانه جمعی از دلدادگان حضرت زهرا و فرزمند برومندش بود. بر اساس تفاهم شده با مقامات استاندار محترم و فرماندار ارجنمند مقرر شد هفته فرنگی به عنوان یک رویداد ملی هر سال و همزمان با میلاد حضرت زهرا برگزار شود.

عارف نیا گفت: محتمع فرهنگی یادگار امام به عنوان یک مرکز فعال کانون برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و محل برگزاری اردوهای دانش آموزی برای آشنایی با امام و انقلاب  دایر خواهد بود. نگارستان روح الله به عنوان یک مرکز پویا برای آفرینش های هنری و نمایشگاه عرضه آثار تجسمی در تعامل با هنرمندان برپا خواهد بود. نمایش فیلم های سینمایی در مرکز همایش های قدس ایران در سانس های مشخص برای علاقه مندان ادامه می یابد. 

او به خدمات درمانی در هفته فرهنگی اشاره کرد و گفت: تجربه موفق ارائه خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی به مردم در پنج شنبه هر هفته ادامه خواهد داشت. 

عارف نیا در پایان از همه کسانی که در برگزاری این هفته فرهنگی نقش داشتند از جمله از یادگار امام، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام و استاندار و فرماندار و سایر افراد تقدیر و تشکر کرد.

نماینده مردم خمین: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به ریل مورد تاکید امام راحل برگردد

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت فرهنگی کشور،گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به ریل مورد تاکید امام خمینی (ره) برگردد

علیرضا نظری ادامه داد:  با توجه به گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، نزدیک به ۸۰ درصد افراد نسل جدید جامعه امروز هیچ شناخت و تشخیصی نسبت به انقلاب و دوران حیات امام راحل و زمان پیروزی ندارند.

وی بیان کرد: اگر امروز نسبت به گردش دوران و نسلی بی توجهی و غفلت شود بدون تردید مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین به عنوان یک فریضه، گفت: انقلاب دوران پیروزی نخست و دوران تثبیت خود را در دوران دفاع مقدس طی کرده و با گذشت چند نسل امروز با تهاجم گسترده فرهنگی دشمن مواجه هستیم که برای قلع واقعیت‌ها و سیاه نمایی انقلاب و آثار و اهداف با سرعت تمام فعالیت می‌کند.

نظری تصریح کرد: اگر قرار باشد کار بر همین مسیر و روش پیش برود معلوم نیست با گذشت ۲ یا سه نسل آینده از انقلاب، امام راحل و آرمان‌های امام (ره) چه چیزی باقی می‌ماند.

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود ، افزود: برگزاری این رویداد فرهنگی، فضای شهرستان را متوجه بنیانگذار انقلاب اسلامی‌، جهت گیری‌ها و اهداف و آینده انقلاب کرد.

نظری خمین را یکی از هفت اقلیم دانست و افزود: از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است..

وی خاطرنشان کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با برنامه‌ریزی از طریق وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش عالی مسیر تردد اردوهای راهیان نور را از سمت خمین طراحی کند.

پیام یادگار امام به هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»

در ادامه رییس موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره) متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» را قرائت کرد. متن پیام به این شرح است: 

«جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر کمساری 

با سلام لازم است از دوستان که با همت ستودنی اقدام به برگزاری هفته فرهنگی خمین کردند، تشکر کنم همت مدیریت موسسه  تنسظیم و نشر آثار امام خمینی(سلام الله علیه) و مسئولین محترم استان مرکزی به خصوص برادر عزیز جناب آیت الله دری نجف آبادی امام جمعه محترم اراک و استاندار محترم استان مرکزی و همچنین آقایان حجت الاسلام رضوی،عارف نیا و اصغریان و فرماندار محترم خمین و دیگر دوستان معاونت فرهنگی موسسه و همه دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این جشنواره بسیار ستودنی و قابل تکریم است. لطفا مراتب تشکر من را خدمت دوستان محترم ابلاغ کنید. همچنین بر خود فرض می دانم که موقعیت را مغتنم شمرده و ارادت خود را به مردم شریف خمین ابراز دارم »

 

سیدحسن خمینی 

 

کمساری: هفته فرهنگی بعدی در قم یا اصفهان برگزار خواهد شد

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی گفت: ما در مجموعه موسسه در این برهه جدیدی که بنده با اعتماد یادگار حضرت امام توفیق خدمت گذاری یافته ام به این ضرورت واقف هستیم و به انجامش اهتمام داریم.

حجت الاسلام علی کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در ادامه  افزود: موسسه در دوره فعالیتش از ابتدای تشکیل تاکنون در سال های ابتدایی به صورت طبیعی مشغول گردآوری و تنظیم آثار حضرت امام بود و در مجموعه میلیون ها سند از امام جمع آوری شد که یک آرشیو بسیار غنی و ارزشمند در اختیار نظام است، مجموعه ای که در قالب صحیفه امام و سایر نوشته ها و اسناد هستند. بخشی از این اسناد و آثار محرمانه است و طبقه بندی دارد و به ضرورت و مصلحت نظام و تشخیص و صلاحدید رهبر معظم انقلاب منتشر خواهد شد.  گردآوری این ها و یک حفظ آنها یک ضرورت تاریخی بوده است که به خوبی انجام شده است و جا دارد از همه کسانی که در آن مقطع این کار بزرگ را انجام دادند تشکر کنم . 

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام ادامه داد: در دوره دیگری کار علمی و پژوهشی در مورد آثار امام در دستور کا بود و که حاصل آن هم صدها عنوان کتاب و و هزاران مقاله و نوشته است که در اختیار محققین و اهالی فکر و فرهنگ قرار دارد. در دور جدید که از دو سال پیش و از دی ماه 99 آغاز شد با توصیه یادگار حضرت امام، موسسه به سمت رویکرد فرهنگی ترویجی حرکت خود را تنظیم کرد و با برخورداری از پشتوانه های اسنادی و پژوهشی به سمت حرکت های ترویجی و تبلیغی فعالیت ها پر رنگ تر شد. یعنی این بخش پر رنگ تر از قبل در کنار کارهای قبل انجام می شود. 

او گفت: زمانی که مقام معظم رهبری ضرورت جهاد تبیین را مطرح کردند و این که روایت گری درست انجام شود. یادگار امام در تماسی که با این جانب داشتند تاکید کردند که به عنوان اولین مجموعه، اعلام کنیم و به فرمان مقام معظم رهبری لبیک بگوییم و بر همین مبنا اعلام شود که موسسه همه اسناد لازم برای جهاد تبیین را بدون هیچ خساست و حساسیتی در اختیار قرار می دهد. تاکید داشتند که موسسه اولین لبیک گو به این فرمایش باشد. 

کمساری ادامه داد: ما هم در مجموعه موسسه به این سمت حرکت خود را تنظیم کرده ایم و بخش فرهنگی را تقویت کرده ایم. بر همین مبنا شوراهای تخصصی با حضور کارشناسان تخصصی خوبی تشکیل شده است  که هم در خط امام و رهبری باشند و هم اهل فکر باشند. برگزاری این هفته فرهنگی یکی از ثمرات این رویکرد جدید است . البته من برگزاری این هفته فرهنگی را از چند سال پیش در نظر داشتم اما فرصت فراهم نمی شد و طبیعی بود که اولین نقطه برای برگزاری هفته فرهنگی شهر خمین بود و هفته فرهنگی دوم  را در اصفهان یا قم خواهیم داشت.

او در پایان از همه مسئولان و دست اندرکاران این مراسم تشکر کرد. 

استاندار مرکزی: نگاه تحول گرایانه برای حفظ انقلاب اسلامی ضروری است

استاندار مرکزی گفت: انقلاب اسلامی همیشه زنده است و نگاه تحول گرایانه برای حفظ آن ضروری است

فرزاد مخلص الائمه افزود: خمینی(ره) سازو کاری را بنیان گذاشتند که با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری وارد چهل واره دوم شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از انقلاب‌های جهان در دهه سوم که به انقلاب میری معروف است، انقلاب خود را از دست می دهند.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه امام راحل فرمودند رمز بقای جمهوری اسلامی همان رمز پیروزی انقلاب است گفت: برای اینکه انقلاب اسلامی به چهلواره سوم وارد شود باید به همان دستوری عمل کرد که با آن دستور انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی افزود: اگر یاد حضرت امام راحل و حضرت فاطمه (س) را گرامی می‌داریم باید پیام این اسطوره‌ها را نیز مورد توجه قرار دهیم و برگزارکنندگان هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» در این ۲ مولفه موفق عمل کردند.

مقام عالی اجرایی استان مرکزی گفت: امید است این هفته به عنوان یک هفته تحول گرایانه استمرار داشته باشد و بتوان با رفع برخی کمبودها و تقویت نقاط قوت هفته‌های موفق تر و پربارتر را برگزار کرد.

مخلص الائمه ادامه داد: استان مرکزی مفتخر به زادگاه امام خمینی(ره) است و براساس فرمایش مقام معظم رهبری شاکله علمی حضرت امام(ره) در حوزه علمیه اراک شکل گرفته است.

وی با اشاره به شخصیت برجسته و بی نظیر امام راحل در تاریخ اسلام، ادامه داد: چنین شخصیت بی‌نظیری، انقلابی را خلق کرد که بر خلاف همه انقلاب‌های معاصر جهان هر سال مقتدرتر از دهه های قبل خود پیش رفته است.

مخلص الائمه گفت: حضرت امام (ره)حکومتی را سرنگون کرد که با تمام جزئیات و وجود وابسته به قدرتمندترین قدرت‌های جهان بود و این در تاریخ جهان بی سابقه است.

وی اضافه کرد: سیستم و سازمان نظامی کشور در گذشته توان مقابله با حداقل‌های تهاجمات خارجی را نداشت اما با انفاس حضرت امام و راهبری داهیانه مقام معظم رهبری امروز به جایی رسیده ایم که متهم به صادرات پیشرفته ترین سلاح های نظامی به ابرقدرت‌های نظامی هستیم و این موفقیت‌ها در همه عرصه ها حدود ما را تغییر داده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در مباحث ژئوپولتیکی و در مقاطعی که مرزهای سیاسی و جغرافیایی مرسوم وجود نداشت، از مرزها تحت عنوان سرحدات تعبیر می شد ولی اکنون مرزها کاملا منطبق بر خطوط سیاسی رسمی مصور است اما سرحدات بنا به میزان اقتدار کشور متفاوت است.

مخلص‌الائمه خاطرنشان کرد: سرحدات همیشه منطبق بر مرزهای سیاسی نیست بلکه گاهی کیلومترها جلوتر از مرز قرار گرفته و فاصله را با ملت‌ها و دیگر دولت‌ها تعیین می‌کند و گاهی نیز عقب‌تر از مرز سیاسی قرار دارد همچنین برخی اوقات سرحدات داخل مرز سیاسی کشور و گاهی داخل مرزهای سیاسی دیگران است و در همه جای دنیا این سرحدات قابل تحلیل و بحث است.

وی بیان کرد: سرحدات نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند در موقعیتی قرار گیرد که متفاوت از مرز جغرافیایی رسمی باشد.

استاندار مرکزی افزود: این آیین قرار بود با حضور وزیر ارشاد برگزار شود، اما به دلیل جلسه با رییس جمهور از میانه راه به تهران بازگشتند.

...
۱۴۰۱/۱۱/۰۲

تهران

کد خبر
۱۱۹۵
مدت زمان تقریبی مطالعه
۱۱ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۱/۰۲
اخبار مرتبط

۲۶

فروردین
۱۴۰۳

در بیانیه‌ای مطرح شد؛

سید حسن خمینی: عملیات شجاعانه دیشب توسط فرزندان غیور ایران اسلامی موجب …

۱۳

اسفند
۱۴۰۲

در پیام تسلیتی مطرح شد؛

سید حسن خمینی: آیت‌الله امامی کاشانی از زمره شاگردان طبقه اول امام …

۱۰

اسفند
۱۴۰۲

در پیامی مطرح شد؛

تسلیت عباس کمساری به سید حسن خمینی در پی درگذشت آیت الله …

۱۵

بهمن
۱۴۰۲

تجدید میثاق رئیس، معاونان و مدیران …

سید حسن خمینی: «پرگویی»، «تک گویی» و «بدگویی» آفات رسانه در روزگار …

۲۱

دی
۱۴۰۲

هفته فرهنگی بر آستان آفتاب ؛

خدمتی به محرومان و فرصتی برای خمین

۲۰

دی
۱۴۰۲

از سوی رئیس موسسه تنظیم و …

پیام تسلیت دکتر علی کمساری در پی درگذشت والد گرامی حجت الاسلام …

۱۸

دی
۱۴۰۲

در مراسم اختتامیه دومین هفته فرهنگی …

دکتر فاطمه طباطبایی: حاکمیت باید همدلی را در مردم ایجاد کند

۱۸

دی
۱۴۰۲

در مراسم اختتامیه دومین هفته فرهنگی …

کمساری: این که گفته میشود دیگر نیازی نیست به امام پرداخته شود …

تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License